Akár több mint egymilliárd forintot is bukhat a főváros azon, hogy egy éven át parkoltatta 48 új trolibusz beszerzését. A Solaris-Skoda Trollino modelljeit eredetileg 2020. november 30-ig rendelhette volna meg a városvezetés, ám ehelyett egyéves haladékot kért a gyártótól.
A Solaris-Skoda lengyel gyökerű, de mára a spanyol CAF érdekeltségébe tartozik. A társaság belement a hosszabbításba, így végül a Fővárosi Közgyűlés csak 2021. október legvégén döntött arról, hogy 2023 végéig megvásárolja a 48 új, alacsony padlós, önjáró képességgel is rendelkező trolibuszt.
Így drágul a fővárosi trolibuszbeszerzés
A kapcsolódó határozat még 360,9 forintos euróárfolyammal számolt, ezzel a teljes bekerülést, vagyis a 26,679 millió eurót 9,628 milliárd forintra tervezte a városháza. Ugyan a dokumentumban megjegyezték, hogy a forrásigény „az euró–forint árfolyam folyamatos változása miatt a projekt megvalósítása során módosulhat”, mindenesetre tény, hogy az árfolyam az orosz–ukrán háború kitörése óta tartósan a 390–400 forintos szinten mozog.
A 30-40 forintos különbség miatt a teljes bekerülés 400 forintos euróval számolva már a 10,6 milliárdot is bőven meghaladja – olvasható a Vg.hu cikkében.
Vagyis az egyéves totojázás alatt egymilliárd forinttal drágult meg a projekt.
A pontos összeg egyelőre nem ismert. A Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) arról tájékoztatta a VG-t, hogy a kifizetések a járművek átvételét követően, a számlák beérkezése után válnak esedékessé.
Az első járművet tervezetten 2022 novemberében adják át, ezt követően havonta öt darab jármű érkezése várható, jövő őszre fejeződhet be a teljes flotta leszállítása. Mindez tehát egy évvel korábban is megtörténhetett volna, ha a főváros nem halasztja el a megrendelést.
A lap felidézte, hogy tavaly novemberben 365–370 forint körül mozgott az euró, ez az árfolyam pedig kilengésekkel ugyan, de egészen az idén áprilisig kitartott. Addigra pedig a fenti ütemezés szerint már majdnem harminc trolit átvehetett volna Budapest – írják.