A Hapag Lloyd hajózási társaság 2022 első fél évében 53 százalékos nyereséghányadot (EBIT) ért el, ám ezzel senkit sem leptek meg, hiszen folytatódott az iparágban évek óta tapasztalható tendencia. A tengeri konténeres szállításban tavaly világszerte ötven százalék körüli árrést értek el a cégek, a nyereség 186 milliárd dollár volt világszerte – ismertette a WirtschaftsWoche.de. Ugyanakkor az ügyfelek panaszkodnak a meredeken emelkedő árakra és a rossz szolgáltatásra. A tengeri szállítás költségei két év alatt a hétszeresükre emelkedtek – ezt tíz szövetség bírálta nemrégiben Margrethe Vestager uniós versenypolitikai biztosnak írt levelében. – A piacoknak nem lenne szabad ebben az irányban mozogniuk – vélték.
Csakhogy a hajótulajdonosok eddig az uniós versenyjog alóli mentességet élveztek, 2009 óta engedélyezték számukra, hogy megállapodásokat kössenek a versenytársakkal, ami egyébként szigorúan tilos. Az úgynevezett csoportmentességi rendeletet a pénzügyi válság óta rendszeresen meghosszabbították, legutóbb 2020-ban. A felhasználók úgy látják, hogy a rendelet valóságos felhívás a kartellezésre. Jelen pillanatban három hajós szövetség uralja a világpiac nyolcvan százalékát – és piaci erejüket egyre inkább növelik.
– Nyilvánvaló, hogy a rekordnyereséget, amely befolyik, horizontális és vertikális növekedésre fordítják – mondta Angela Titzrath, a Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) vezérigazgatója a WirtschaftsWoche.de kérdésére.
A hajótulajdonosok számára jövedelmező mentességek az EU-ban 2023-ig továbbra is érvényben maradnak.
Az unió most vizsgálja, hogy a jövőben hogyan kezelje az ágazatot. A hónap elején nyilvános konzultációt indított, amelyen az érintettek és a polgárok leírhatják tapasztalataikat. Az első felhasználók már reagáltak, és kritikájukat fejezték ki a magas árak és a rossz szolgáltatás miatt. A bizottság külön meg fogja kérdezni a hajótulajdonosokat, ügyfeleiket és a kikötőüzemeltetőket az elmúlt évek tapasztalatairól.
Az OECD Nemzetközi Közlekedési Fóruma a konténeres szállításra vonatkozó szabályok megváltoztatását javasolja. – A jelenlegi trösztellenes szabályok nem vezettek alacsonyabb árakhoz vagy nagyobb versenyhez – írta a szervezet a szállítási logisztika problémáit részletező júliusi jelentésében. A hajós cégek ügyfelei azonban attól tartanak, hogy az EU nem fog fellépni.
A Clecat európai logisztikai szövetség februárban felszólította az EU versenyfelügyeleti szerveit, hogy indítsanak vizsgálatot a hajózási ágazatban a versenyjog megsértése miatt. Az unió azonban nem volt hajlandó erre.
– Az EU Bizottsága nem túl aktív ebben a kérdésben – sajnálkozott Nicolette van der Jagt, a Clecat főigazgatója.
A jelenlegi konzultációnak már 2022 első felében el kellett volna kezdődnie.
Az áruszállítás mellett a tengeri személyszállítás is magához tér az idei évben, a hajós körutazások ugyanis ismét fellendülőben vannak. De a hajók megváltoztak, és az ügyfélkör is.
Régebben az úszó szállodákat »múmia gőzhajóknak« csúfolták a többnyire idős utasok miatt. Ez megváltozott a modern ajánlatokkal, amelyek a fiatalabb ügyfélkört is megszólítják. A mai utasok átlagéletkora körülbelül 47,6 év.
Az iparág a környezetvédelem terén is felzárkózott. Egyre több hajót üzemeltetnek cseppfolyósított földgázzal, és egyre több hajó rendelkezik modern szennyvízelvezető rendszerrel. A WirtschaftsWoche.de által ismertetett adatok szerint 2019-ben 29,7 millió utas választotta az úszó szállodákat, ami 2020-ban 81 százalékos csökkenéssel 5,8 millióra apadt. A következő évben már megkezdődött a visszapattanás, 140 százalékos bővüléssel 13,9 millióra emelkedett az utasszám. Idén év végére a becslések szerint 25,2 millió lesz a jegyvásárlók száma, ami ismét több mint százszázalékos emelkedés az előző évhez képest.
Borítókép: A világ legnagyobb konténerszállító hajója, amely a dán Maersk cég tulajdonában van (Fotó: MTI/EPA/Ingo Wagner)