Beruházásra készül Erdélyben a Mercedes-Benz. A német vállalatnak jelenleg két autóalkatrészeket gyártó, exportra dolgozó üzeme van Szászsebesen és Kudzsirban. A cég most 135 millió eurós romániai befektetésre készül, amihez 37 milliós állami támogatást igényelt – idézte a Maszol portál a bukaresti pénzügyminisztériumot. További részletek egyelőre nem derültek ki a beruházásról.
Korábban a vállalat arról tájékoztatott, hogy a két erdélyi gyárat szeretnék részben átállítani elektromos autók alkatrészeinek gyártására. A Mercedes-Benz a Star Assembly autóalkatrészeket gyártó cég révén van jelen Romániában, s a harmadik legnagyobb romániai exportőr az Automobile Dacia és a Ford Romania után.
A tavaszi fellendülés után mostanra már visszafogottabban pörög az autógyártás Romániában. A Ziarul Financiar gazdasági lap beszámolója szerint márciusban 57 ezer autó gördült ki a két hazai gyárból, májusban viszont már kevesebb mint negyvenezer. A Romániai Autógyártók Egyesületének adataiból azt derül ki, hogy a visszaesés elsősorban a Ford miatt következett be.
Az amerikai vállalat craiovai üzemében májusban alig több mint tízezer autót gyártottak, ami a márciusi adatoknál ötven százalékkal kevesebb. Júliusban a török Ford Otosan tulajdonába került a craiovai üzem, ahol jövő évtől gyártani fogják a Transit Courier és Tourneo Courier modelleket. Itt fogják előállítani ezeknek a modelleknek az elektromos változatát 2024-től, ahogyan a jelenleg gyártott népszerű Ford Pumáét is. A cég 490 millió euró értékű beruházást hajt végre, amit a következő három évben valósít meg. A tulajdonosváltás bejelentésekor Stuart Rowley, a Ford of Europe elnöke elmondta, hogy a romániai gyártóüzem jelentős szerepet fog játszani az elektromos és haszongépjárművek európai gyártásának növelésében. A craiovai üzem termelési kapacitása évi 250 ezerről 272 ezerre nő.
Közben a Daciánál is visszaesés történt. Míg márciusban csaknem harmincötezer autót szereltek össze, addig a májusi adat már nem éri el a harmincezret. A román lap szerint a termelés csökkenésének fő oka továbbra is az alkatrészhiány, de a növekvő költségek is negatív hatást gyakorolnak az ágazatra.
Borítókép: A kecskeméti Mercedes-gyár (Fotó: Világgazdaság/Móricz-Sabján Simon)