Bajban az uniós zöldségágazat

A háborús infláció tovább csökkentheti a zöldség- és gyümölcsfogyasztást Európában. Ez nemcsak az ágazat szempontjából probléma, a lakosság egészségi állapotában is veszélyes folyamatokat indíthat el. A zöldség- és gyümölcstermelés támogatásának tehát központi szerepet kell kapnia az Európai Unióban – erre hívta fel a figyelmet legutóbbi tanácsülése kapcsán az európai zöldség- és gyümölcságazat szereplőit tömörítő szervezet, a Freshfel Europe.

2022. 10. 06. 7:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Veszélyben az európai zöldség- és gyümölcstermelés versenyképessége, a növekvő költségek, a munkaerőhiány, az éghajlatváltozás és az egyre szigorodó növényvédelmi előírások miatt hamarosan nagy bajba kerülhet az ágazat – hangzott el az uniós zöldség- és gyümölcságazat szereplőit tömörítő szervezet, a Freshfel Europe legutóbbi tanácsülésén. A szervezet küldöttsége szeptember végén Prágában találkozott Jirí Sírrel, a Cseh Köztársaság mezőgazdasági miniszterhelyettesével, aki jelenleg az Európai Tanács soros elnökségét tölti be. A találkozón a gyümölcs- és zöldségágazatot érintő kérdések széles körét tekintették át, főleg olyan témákat, amelyek kulcsfontosságúak az élelmiszer-biztonság szempontjából.

A jelenleg uralkodó geopolitikai instabilitás miatt a Freshfel Europe szakértői a termékek piacra jutásával és a globális logisztikai kihívásokkal kapcsolatos kérdésekkel is foglalkoztak, mivel a megbeszélésre éppen akkor került sor, amikor az Európai Tanács, az Európai Parlament és az Európai Bizottság asztalán oly sok, a friss termékeket érintő kérdés van terítéken.

A Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet, a FruitVeb honlapján is olvasható összefoglaló szerint sürgős feladat az ágazat hírnevének, a gyümölcsök és zöldségek imázsának javítása. A háborús infláció tovább csökkentheti a zöldség- és gyümölcsfogyasztást Európában. Ez nem csak az ágazat szempontjából probléma, a lakosság egészségi állapotában is veszélyes folyamatokat indíthat el. 

 

– A jelenlegi fogyasztás mértéke egyelőre a WHO napi 400 grammos minimum ajánlása alatt van. Arra számítunk, hogy az infláció és az egekbe szökő energiaárak miatt további nyomás nehezedik majd az ágazatra. A fogyasztás várható további csökkenése annak ellenére következik be, hogy a friss termékek számos egészségügyi előnnyel járnak a fogyasztók számára, ráadásul a zöldség-gyümölcs a bolygóra gyakorolt egyik legkisebb környezeti hatással lévő élelmiszer-kategória – hívta fel a figyelmet Salvo Laudani, a Freshfel elnöke.

 

A szakember szerint ezért a zöldség- és gyümölcstermelés számos, az Európai Unió által kitűzött klímavédelmi cél megvalósításában is jelentős szerepet játszhat. Példaként említette az uniós zöld megállapodást (Green Deal), a termőföldtől az asztalig stratégiát (Farm to Fork), valamint az EU rákos megbetegedések gyakoriságát visszaszorító Cancer Plan célkitűzést és a FIT Package 55 programot is. 

 

– A friss piaci termékek környezeti, társadalmi és gazdasági fenntarthatósága megalapozott, az ágazat jelentős mértékben képes hozzájárulni ezen célok eléréséhez. Az ágazat mindig is bizonyította rugalmasságát, amikor valamilyen válsággal kellett szembenéznie, de a megbízható termelését és jövedelmezőségét garantálni kell – szögezte le az európai szervezet elnöke.

 

Egle Baecke, a Freshfel Europe élelmiszer-minőségi igazgatója hangsúlyozta, hogy a gyümölcsöknek és zöldségeknek alapvető fontosságú termékekként különös szerepet kell kapnia az európai szabályozásban és az élelmiszer-kínálatban is. Ahhoz, hogy teljes mértékben betölthessék szerepüket, az ágazat hosszú távú versenyképességének és jövedelmezőségének kiemelt prioritást kell élveznie.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Bach Máté)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.