Visszanyeri erejét a járvány idején padlóra került ágazat

Tavaly az orosz–ukrán háború és az energiaválság is újabb csapást mért a helyreállási folyamatra.

2023. 12. 21. 5:40
Turizmus. 20200213 Budapest Foto Bach Máte Magyar Nemzet
Illusztráció Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A turisztikai ágazat 2021-ben kezdett kilábalni a világjárvány okozta sokkból, tavaly azonban az orosz–ukrán háború és az energiaválság újabb csapást mért a helyreállási folyamatra. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) most tett közzé egy éves összegzést, amely több szempontból is rávilágít az eredményekre. Így például a külföldiek magyarországi turisztikai kiadásai 2022-ben 2188 milliárd forintot tettek ki. Ez 75 százalékkal több, mint 2021-ben. A szabadidős és a vásárlási célú utazások száma több mint duplájára emelkedett. A megnövekedett kiadások közel fele három területen jelentkezett: a szálláshelyeken, a vendéglátásban, valamint a sport- és szabadidős tevékenységben, szolgáltatásban. Tavaly a magyar lakosság belföldi turisztikai kiadásai több mint másfélszeresére emelkedtek az egy évvel korábbihoz képest. Ez összesen 854 milliárd forintot jelentett. A kiadások 82 százaléka a hazai, 18 százaléka a külföldi utazásokhoz kapcsolódott. A magyarországi turisztikai kiadások összege így 3042 milliárd forint volt. Ez mintegy kétharmadával több, mint az előző évi, és 2,4 százalékkal haladta meg a 2019-es évét.

A turisták által igénybe vett hányad az egyes turizmusspecifikus ágazatok tevékenységéből, 2022 (előzetes adat)
Forrás: Központi Statisztikai Hivatal

A számokból az is kiderült, hogy 2022-ben a turizmus hat százalékkal járult hozzá a bruttó hazai termékhez (GDP). Az érintett ágazatokban a foglalkoztatottak száma 398 ezer volt, 3,8 százalékkal több az előző évinél. Mintegy harmaduk a vendéglátásban dolgozott, 12 százaléka pedig a közúti személyszállításban. A pandémia után a dolgozói létszám a legtöbb ágazatban nőtt 2021-hez képest, a legjelentősebben a szálláshely-szolgáltatásban, harmincezerről 36 ezer főre. A vasúti és közúti személyszállítási ágazatban kevesebb, míg a vízi és légi esetén több munkavállalót jegyeztek be. A vendéglátásban háromezer fővel több munkaerőt regisztráltak. Emellett a dolgozói létszám bővült a sport- és szabadidős tevékenység, illetve az utazásszervezési ágazat esetében is, a kulturális ágazatban viszont ennek ellenkezője történt. Most már tudható az is, hogy az éttermek és vendéglátási egységeknél nőttek a beruházások a legnagyobb mértékben az érintett területeken belül, mégpedig 63 százalékkal.

A KSH emlékeztetett az UNWTO Barometer májusi jelentésére is, amely szerint a nemzetközi turizmus bevételei 2022-ben ismét elérték az egymilliárd dollárt. Ez reálértéken ötvenszázalékos emelkedést jelent 2021-hez képest. Az eredmény a nemzetközi utazások jelentős fellendülésének tulajdonítható. A nemzetközi látogatók költései elérték a pandémia előtti szint 64 százalékát (2019-hez képest). Régiók szerint Európa érte el a legjobb eredményt 2022-ben, csaknem 550 milliárd dollár idegenforgalmi bevétellel, ami a világjárvány előtti szint 87 százaléka. Afrika visszaszerezte a járvány előtti bevételeinek 75 százalékát, a Közel-Kelet a hetven százalékát, Amerika a 68 százalékát, az ázsiai desztinációk pedig a 28 százalékát. Az utóbbi alacsony értéknek egyik oka a határzárak hosszabb fenntartása volt.

A turizmusra jellemző ágazatokban foglalkoztatottak száma, ezer fő
Forrás: Központi Statisztikai Hivatal

Borítókép: Az ünnepi hosszú hétvégére is megtelik Budapest külföldi látogatókkal (Fotó: Bach Máté)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.