Hatsávossá bővül az M1-es autópálya Győrig + videó

Hamarosan megkezdődhet az M1-es autópályát Esztergommal összekötő M100-as autópálya építése, az M1-es autópálya hatsávossá bővítésével párhuzamosan, utóbbit jóváhagyta a kormány, ezt jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter Esztergomban, a vidéképítő turnéjának legújabb állomásán. A kormány által jóváhagyott, 800 milliárd forintos beruházás 100 év viszonylatában a legnagyobb autóút- és autópálya-építés lesz.

2025. 02. 06. 14:02
Torlódás az M0-s autóút M1-es autópálya felé vezető oldalán, Halászteleknél, ahol egy kisteherautó és egy kamion összeütközött 2021. március 29-én. A kisteherautó sofőrje súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett, mentőhelikopterrel vitték kórházba.
Fotó: MTI/Mihádák Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország kormánya mérlegelte az esztergomiak kérését az M100-as megépítésére, ennek megfelelően idén kiírjuk a feltételes közbeszerzési eljárást, így akár 2026 tavaszán elindulhat beruházás – jelentette be Lázár János Esztergomban, a város polgármesterével, Hernádi Ádámmal tartott közös sajtótájékoztatóján.

Hegyeshalom, 2018. január 6. Jármûvek várakoznak 2018. január 6-án az M1-es autópályán a hegyeshalmi határátlépési pont közelében, ahol a megnövekedett forgalom miatt hat kilométeres torlódás alakult ki. MTI Fotó: Krizsán Csaba
Torlódás Hegyeshalom felé (Fotó: MTI/Krizsán Csaba)

Idén augusztusban a Magyar Koncessziós és Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kivitelezésében elindulhat a fejlesztés. Ugyancsak bejelentette, hogy megkezdődik az M1-es autópálya hatsávosra bővítése Budapest és Győr között. 

A kormány által jóváhagyott, nyolcszázmilliárd forintos beruházás száz év viszonylatában a legnagyobb autóút- és autópálya-építés lesz.

Lázár János hozzátette, a teljes, 78 kilométeres szakasz 2029 elejéig készülhet el. Elsőként a Budapest és Bicske közötti 24 kilométeres szakasz készül el, mely rendkívül összetett, hiszen Budapest agglomerációját, elővárosi közlekedését is érinti. Lázár János kiemelte, megépül az M100-as autópálya bekötését lehetővé tevő csomópont és a kormány előzetes versenytárgyalásra bocsátja az M1-est Esztergommal összekötő, 35 kilométeres szakasz megépítését. Ennek a beruházási költségét ötszázmilliárd forintra becsüli.

Lázár arról is beszélt, hogy a legfontosabb a biztonság, ezért kezdték meg korábban a gátépítést Esztergomnál. Ennek a védővonalnak a költsége 16 milliárd, a folytatásé 20 milliárd, aminek a tervei most készülnek. 

Amit tudunk garantálni, hogy a gátat megépítjük, és a védekezési infrastruktúrát kialakítjuk, minden esztergomit megvédünk 

– mondta a miniszter.

Emellett azt is jelezte, hogy a Magyar Közút egymilliárd forintot biztosít a város közútjainak felújítására, de tervezik a pályaudvar felújítását is. Felmerült egy új kórház építése is – mondta Lázár, aki szerint olcsóbb lenne egy újat építeni, mint a meglévőt korszerűsítené, ezért azt kérte a polgármestertől, hogy ennek terveit dolgozza ki. Megfontolásra javasolja Orbán Viktornak, hogy a következő években vidéken pár városban új kórház épüljön.

Az M1 riporterének kérdésére, amely a rékosrendezői projektről szól, Lázár János elmondta: a kormány alaposan megvizsgálta a komrányülésen a kérdést. Arra a megállapodásra jutottak, hogy Budapesten budapestiek nélkül fejlesztést nem lehet végrehajtani. A kormány célja, hogy a budapestiek életminősége érezhetően javuljon. 

A második tétel, hogy van egy 130 hektáros, nagyon értékes terület. A kormány úgy gondolta, hogy 35 évvel a rendszerváltás után egy magánbefektető által megvalósuló 12 milliárd eurós beruházás részeként egy új városrész megépítésének van értelme.

Ez a kormány javaslata is, a kormány azonban úgy döntött, elfogadja a főváros elővásárlási jogát. És arról is döntöttünk, hogy nem fordulunk bírósághoz – mondta Lázár. Hangsúlyozta, nem ellenzik a főváros elképzeléseit, első pontban az együttműködés fontosságát hangsúlyozták, második pontban az ott felhalmozott hulladék elszállítását a fővárosnak kell megtennie. Harmadrészben volt a kormánynak egy célja, hogyan lehet fejleszteni ezt a területet, „várom a főváros terveit” – mondta.

Lázár hangsúlyozta, hogy a fővárosnak tisztáznia kell, hogy mi a célja, el tudja azt fogadni, hogy a kormány elképzelése mellett a fővárosiak egy saját elképzelést akarnak megvalósítani. Ugyanakkor azt kérte a városvezetéstől, hogy hallgassa meg a befektetők kéréseit, szerinte ha ezt Budapest visszautasítja, akkor a budapestieket fosztja meg ettől a lehetőségtől. Reméli, hogy tárgyalni fog a főváros és kompromisszumra tudnak jutni.

Lázár János bejelentése a 12. perctől hallható:

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.