Átrepült Bulgárián a Volkswagen

Leányvállalatot jegyzett be a múlt héten Törökországban a Volkswagen-konszern, amellyel egyértelművé vált, hogy a német gyáróriás új üzeme nem Bulgáriában létesül. A vitákat kiváltó döntés nyomán Törökország világviszonylatban is jelentősnek számító autóipara tovább erősödik.

2019. 10. 07. 9:27
The logo of Volkswagen company is seen on a car on an assembly line at the Volkswagen car factory in Palmela
Célkeresztben. Sokáig húzta a helyszínről szóló döntést a konszern felügyelőbizottsága Fotó: Rafael Marchante Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy a csalódás Bulgáriában, amiért a Volkswagen-konszern nem az országukat, hanem Törökországot választotta új gyárának helyszínéül. Szófia reményei rövid időre még újjáéledtek, amikor a cégcsoport felügyelőbizottsága a szeptember 27-i zárt ülésén harmadszor is elhalasztotta a végső döntést a törökországi beruházásról, de a múlt héten az autókonszern 200 millió dollár törzstőkével leányvállalatot jegyzett be Törökországban. Ezáltal egyértelművé vált, hogy a gyáróriás az Izmirhez közeli Manisában létesíti autógyárát, amelynek beruházási költsége 1,4 milliárd euró, ötezer főnek biztosít munkát, s ott gurul majd le a futószalagról a VW Passat és a Skoda Superb gépkocsik új generációja. A tervek szerint évi 300 ezer személygépkocsit gyártanak majd, főleg exportra, a termelés 2022-ben indulhat meg.

Időközben a Recep Tayyip Erdogan államfő és a Volkswagen-gyár közötti háttéralkuk magukra vonták az euró­pai parlamenti képviselők nemtetszését. A zöldek heves offenzívát indítottak a német konszern ellen, kérdésekkel árasztották el az Európai Bizottságot. Szóvivőjük, Reinhard Bütikofer szerint szabályellenes, hogy Törökország közbeszerzés nélkül garan­ciát vállalt évi 40 ezer személygépkocsi vásárlására, ingyenes területet, épületet és további 400 millió euró támogatást ígért a beruházás támogatására. A politikus úgy véli, hogy az Euró­pai Unió piacához való szabad hozzáférése miatt Törökországnak tiszteletben kellene tartania az uniós versenyszabályokat.

Élesen bírálta az autógyár döntését Manfred Weber, az Európai Néppárt frakcióvezetője is, aki Margrethe Vestagernek, az EU versenyjogi biztosának írt levelében kérte, hogy az Euró­pai Bizottság vizsgálja felül a Volkswagen-csoport és Törökország között létrejövő szerződést. Weber szerint az ilyen megállapodások eltorzítják az unió versenyszabályait, munkahelyek vesznek el, és mindez károkat okozott Bulgáriá­nak, amely várományosa volt a gyár új székhelyének.

Célkeresztben. Sokáig húzta a helyszínről szóló döntést a konszern felügyelőbizottsága
Fotó: Reuters

Hiába a bolgár–német politikai idill, a Bojko Boriszov miniszterelnök és Angela Merkel kancellár közötti kiváló viszony, ez önmagában kevés volt a beruházás megszerzésére. Bulgária, még ha uniós tagsága mellette szólt is, nem tudta felvenni a versenyt Törökországgal sem infrastruktúra (vadonatúj autó­pálya van Bursa és Manisa között), sem a fiatal képzett munkaerő tekintetében. Bulgária mindent megtett, de az állami támogatások nagyságát illetően, az uniós szabályok ­miatt, meg volt kötve a keze, nem tudta túllicitálni Törökországot.

A Volkswagen-konszern döntése a vállalat vezetőit is megosztja. Amíg a gyár felügyelőbizottsága már többször elhalasztotta a projekt jóváhagyását, addig az igazgatótanácsa folyamatosan erőlteti a törökországi beruházás mielőbbi megkezdését.

Ugyanakkor tény, hogy Törökország elsősorban az északnyugati Bursa tartományba települt, fejlett beszállítói hálózattal és képzett munkaerővel rendelkező autóipara évi kétmillió járművet gyárt, nyolcvan százalékban exportra. A világ autógyártási rangsorában Törökország a 15. helyet foglalja el, az országban a Fiat Chrysler, a Renault, a Ford, a Toyota, a Hyundai és a Honda rendelkezik gyártóüzemmel.

Olcsóbb az e-modell

Nagy árengedményekkel válnak meg VW e-Golf készleteiktől a német autó­kereskedők a Volkswagen új elektromos modelljének bemutatása előtt az Essen-Duisburg Egyetem járműipari kutatóintézetének piaci felmérése szerint. A CAR-Institut online értékesítők kö­rében több olyan ajánlatot talált, amelyek az ­e-járművek németországi kedvezményét is beszámítva, alig valamivel húszezer euró felett kínálták eladásra a teljesen elektromos hajtású VW ­e-Golf modellt. Az eredetileg 32 ezer euróért kínált jármű így már olcsóbban megvásárol­ható a legkedvezőbb árú benzinmotoros VW Golfnál. (MTI)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.