Az újszülött autóipari óriás, a Stellantis Group a Peugeot, a Citroën, a DS, az Opel, a Vauxhall, valamint az Alfa Romeo, a Fiat, a Lancia, a Maserati, a Dodge, a Jeep, a Chrysler, a RAM és az Abarth márka portfólióját kezeli, amely számos piaci szegmenst lefed – vitathatatlanul többet, mint a világpiacon nála jelentősebb Toyota Motor Corporation, a VW csoport márkái vagy a Renault-Nissan szövetség – áll a Fleeteurope.com elemzésében.
A Stellantis legsikeresebb márkái jelenleg a Jeep és a Peugeot, amelyeket még tovább fejlesztenek a Stellantis kínálatának lándzsahegyeként.
A Peugeot-nak valószínűleg jót tesz majd az egyesülés, mivel sokkal könnyebben jut be az észak-amerikai piacra, mint az Fiat Chryler Automobiles meglévő kiskereskedelmi hálózata nélkül tehetné. Annak ellenére, hogy a csoportban darabszámra jelenleg a harmadik legtöbbet állítja elő, a Fiat előtt nehezebb út áll. Kínában nem képviselteti magát, az Egyesült Államokban pedig elavult és korlátozott termékkínálattal rendelkezik. Úgy tűnik tehát, hogy az összes Stellantis márka közül a PSA-csoport modern technológiája és új platformjai profitálnak leginkább – nem véletlenül, hiszen a járműipari konglomerátum vezetője az a Carlos Tavares, aki létrehozta már magát a PSA-csoportot is.
Francia műszaki alapokra épített SUV készül az Opel gyárában Eisenach-ban Fotó: Martin Schutt/dpa-Zentralbild/dpa
A Stellantis-nak azonban meg kell akadályoznia, hogy a gyilkos belső verseny kivégezze a csoport belépő szintű márkáit, például a Citroënt vagy az Opelt. A főleg az Egyesült Államokban forgalmazott Dodge valószínűleg problémát jelenthet, mivel az amerikaiak inkább a terepjárókat és a pick-upokat kedvelik. A RAM nagy méretű pickup-jai az Egyesült Államokban nagyon sikeresek és egészséges árrést biztosítanak. A Chrysler fiatalításra szorul, a jövője nem garantált – mint ahogy az olasz Lanciaé sem. Kérdés az is, hogy a DS Automobiles képes lesz-e az Alfa Romeo mellett helyet találni a Stellantis univerzumban.
Noha a Maserati a lista végén áll a gyártott darabszám tekintetében, fennmaradása – a gyártó portfóliójának egyetlen igazi luxusmárkájaként – nincs veszélyben.
Némelyek felteszik a kérdést, hogy mi értelme volt egy kalap alá hozni a Peugeot-t, a Citroënt, a Fiatot és az Opelt, hiszen ezek mind főként európai piacra tervezett viszonylag kicsi vagy kompakt autók fejlesztésében és gyártásában voltak erősek. Csakhogy az európai személyautó-piac igencsak problémás lett az erőltetett kibocsátás-csökkentési programjával.
Az öreg kontinensen ma az a gyártó tud pénzt keresni, amely Kínában vagy az Egyesült Államokban rendelkezik hídfőállásokkal.
Csakhogy a fenti piacokon a kompaktnál nagyobb méretű járművekkel lehet sikert elérni. Elég, ha a három nagy presztízsmárka, az Audi, a BMW és a Mercedes ötméteres, két és fél tonnás városi terepjáróinak piaci diadalmenetét nézzük. A Stellantis sikere vélhetően azon múlik majd, sikerül-e megvetnie a lábát a tengeren túli piacokon.