Az utalvány is kárpótolhat

Hamarosan megjelenhet az a rendeletmódosítás, amely enyhítene az utazási irodákra nehezedő legnagyobb nyomáson, amit a pandémia miatt tömegesen meghiú­sult külföldi utak árának visszafizetési kötelezettsége okoz. A módosítással a fogyasztó, vagyis az utas sem kerül kényszerhelyzetbe, hanem biztonsággal dönthet az irodánál korábban befizetett pénzéről – értesült a Magyar Nemzet iparági forrásokból.

2020. 05. 24. 20:23
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ezerszereplős, többségében magyar kkv-kból álló ágazati körben leginkább várt könnyítés a fogyasztóvédelem szempontjainak is megfelelően az eddigi megkötés helyett lazítana a kártalanítás szabályain azon esetekben, ha az utaztató vállalkozó hibáján kívül hiú­sul meg a tervezett külföldi pihenés, ahogy az sorozatban történt az elmúlt időszakban.

Ennek az Európai Bizottság május közepén megjelent iránymutatása adhat alapot, ami a hazai utaztatók előzetes várakozásaival szemben nem fogalmaz meg egységes megoldást az unió piacán, hanem csak jóváhagyja a több tagállam által már alkalmazott és a belső piacokat védő megoldásokat. Eszerint várhatóan idehaza is lehetőség lesz arra, hogy a korábban befizetett előleg, a szerződés szerinti díj 14 napon belül kötelező visszafizetése helyett az utazási iroda és az utas abban egyezzen meg, hogy pénz helyett hasonló értékű utalványt (vouchert) állítanak ki, amit egy későbbi alkalommal, akár a következő főszezonban válthat be a fogyasztó egy másik utazásra vagy szolgáltatásra.

Ehhez mindkét fél egyetértése szükséges, ugyanakkor ha az utas igényt tart a pénzére, az irodának vissza kell fizetnie azt. A lehetőségek bővítésével megszabadulhat a nemzetközi turizmust pillanatok alatt lebénító járvány káros hatásának még mindig közvetlenül kitett utaztató réteg, ami hosszabb távon munkahelyek megszűnésével, illetve a szolgáltatások színvonalának csökkenésével járna. A nemzetközi légiipari lobbi és a nagy külföldi szállodaláncok közé beszorult utazási irodákra márpedig amiatt is szüksége van a turizmusnak, mert ha újra fogadhatnak külföldi vendégeket a szállodák, vendéglátóhelyek, azoknak komoly szerepük lesz a beutazó turistaforgalom felfuttatásában.

Amiatt is kedvező lehet az utalványos megoldás itthoni bevezetése, mert az utaztatók azt jelezték, hogy május végén arányaiban már több az olyan magyar fogyasztó, illetve korábbi ügyfél, aki már az idei külföldi lehetőségek iránt tájékozódik az irodáknál, mert eddig kivárta, miként alakul a járvány utáni helyzet a nyári újranyitást ígérő európai üdülési területeken. Az irodák tapasztalatai alapján egyre többen érdeklődnek a nyári tengerparti utazások iránt, mások pedig inkább ősztől számítanak arra, hogy biztonságosan lehet majd külföldre utazni, a nyár végéig viszont inkább belföldön terveznek pihenést.

Az is várható, hogy felértékelődhetnek az eddigi különleges helyzetet rugalmasan, ügyfélbarát módon kezelő utazásszervező cégek. A piaci szereplők jelezték, újabban olyan egyéni utazók is többen jelentkeznek tájékoztatásért, akik korábban maguk foglalták a repülőjegyet vagy a szállást az interneten. A megváltozott helyzetben ugyanis nagyobb bizalommal vannak a tapasztalt és a szállásközvetítő portáloknál nemritkán hitelesebb informá­ciókkal rendelkező utazási irodák felé, ahol ráadásul számos esetben kötelező azonnali segítséget nyújtani a külföldön kiszolgáltatott helyzetbe kerülő ügyfélnek.

A járvány miatt kialakult káoszban többen megtapasztalhatták, mit jelent, ha megspórolják az utasbiztosítást, nem profi szervezőhöz fordulnak egy átlagos utazó által egyénileg kevésbé kezelhető rendkívüli helyzetben, legyen szó elmaradt repülőjáratról vagy szállodai karanténban rekedt utasokról.

Ahogy az egyik piaci szereplő felidézte, már­ciusban volt olyan telefonhívásuk, amelyet olyan magyaroktól kaptak külföldről, akik ugyan egyénileg utaztak külföldi szállodába, ám a víruspánik miatt kialakult ottani viszonyok megértésére az internetes keresőoldal találata alapján a neves utazási irodától kértek távoli segítséget.

Olyan esetekben, amikor például kórházba kerül a kint lévő turista vagy a helyi hatóságokkal támad ügye az utasnak, esetleg konzuli segítségre van szüksége, az őt kiutaztató cég képviselője köteles a helyszínen közreműködni például a helyi kommunikációban, az itthoniakkal való kapcsolattartásban vagy abban, hogy szükség esetén átfoglalja az utas jegyét, szállását másik szolgáltatóhoz – ez egyéni utazóként jellemzően drágábban és nehézkesebben működik.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.