Minden érdekelt – beleértve a részvényeseket – nagyon örült, hogy a koronavírus-járvány ellenére a tervezett időpont előtt sikerült tető alá hozni a PSA és az FCA összeolvadását. Carlos Tavares vezérigazgatóként először nyilatkozott az új társaság, a Stellantis jövőbeli terveiről. Elsőként reményét fejezte ki, hogy az olaszországi FIAT gyárak hatékonyabbak lesznek. – Meg tudjuk csinálni! – mondta Carlos Tavares vezérigazgató az online sajtótájékoztatón, amelyet az Automobilwoche.de ismertetett.
Példaként említette a német Opelt, amelyet az utóbbi években kemény kézzel sikerült rehabilitálni. Az Opellel való példálózás nem ígér könnyű utat az olaszországi FIAT-nak.
Emlékezetes, hogy a General Motorstól megvásárolt német gyártót Tavaresnek egyetlen év alatt sikerült jövedelmezővé tenni, csak ennek igen kemény következményei voltak. Elsősorban gyors ütemben megkezdték a német technikán alapuló Opel-kínálatot átalakítani francia technikára. Bizonyos városi SUV-okat már eleve így terveztek, aztán következett a régi Opel-modellkínálat átalakítása. Egyedül a középkategóriás Insignia maradt érintetlen, azonban ennek a gyártása is akadozik. Eközben több hullámban építettek le alkalmazottakat, részben a gyártásban, részben a fejlesztésben, és az időszak végére az Opel értékesítése csaknem a felére olvadt.
FIAT autógyár az olaszországi Torinóban. Magasabb sebességfokozatba kapcsolnak – Fotó: Reuters
Tavares éppen ezért megerősítette azokat a korábbi kijelentéseket, amelyek szerint
az egyesülés miatt egyetlen gyárat sem szabad bezárni. Ellenkezőleg, a PSA és az FCA egyesülése védelmet nyújt a két vállalat társadalmi problémái ellen
– válaszolta a csúcsmenedzser, amikor a munkahelyek esetleges megszüntetéséről kérdezték. Az új vállalat nagysága lehetővé teszi, hogy nyereségesen gyárthasson olyan autómodelleket, amelyek egyébként nem léteztek volna. A Stellantis a következő néhány évben betartja a CO2-kibocsátási határértékeket.
A koronavírus-válság előtt az FCA és a PSA együtt több mint nyolcmillió járművet értékesített, és éves forgalma csaknem 170 milliárd euró volt. Csak a Volkswagen, a Toyota és a francia–japán Renault–Nissan csoport volt nagyobb 2019-ben. Tavares elismerte, hogy Kína piacán elért teljesítményük eddig csalódást okozott. Szakértők bírálták, hogy a Stellantis eddig nem épített ki erős pozíciókat Ázsiában.