A recessziót jellemzően azok a vállalkozások tudták elkerülni, akik rugalmassággal, a partnerkapcsolatok elmélyítésével, valamint a szolgáltatások fejlesztésével tették biztosabbá üzleti esélyeiket. A növekedő cégek 49 százaléka, míg a stagnáló vagy akár hanyatló vállalkozások 41 százaléka vélekedik úgy, hogy szükséges nagyobb mozgásteret adni az ügyfeleiknek, különböző módszerekkel. Ez azért is fontos, mert a kis és közepes vállalkozások (kkv) vezetőinek csaknem ötven százaléka szerint a legnagyobb kihívást az új ügyfelek szerzése okozza – állapítja meg a Saleforce elemzése.
A kisebb cégeknek nagy fejtörést okozott, miként álljanak helyt a válságban Fotó: Havran Zoltán
Ebből kiderül: a pandémia előtti kihívások mellett
a cégvezetőknek most a cégműködés felülvizsgálatát, a járványügyi rendeletek betartását és a megszaporodó ügyféligényeknek való megfelelést is szem előtt kell tartaniuk.
A Saleforce által megkérdezettek 72 százaléka úgy nyilatkozott, hogy optimistán tekint a jövőbe, noha ez az arány a tavaly márciusi nyolcvan százalékhoz képest hanyatlást jelez.
Megállapították azt is, hogy azok tudtak előre lépni a válság idején, és akár meg is többszörözni a bevételüket, akik nem a költségoptimalizálást tűzték ki rövid távú célként, hanem a teljesítőképesség növelését a digitalizáció eszközeivel.
A járványhelyzet lökést ad az információtechnológiának, elterjednek a robotok. Egyelőre viszont az alapszintű digitális megoldásokat is elegendő elsajátítania a kkv-knak Fotó: Havran Zoltán
– Érthető, ha a kkv-szektor egészét átfogó felmérésekben összességében az optimisták vannak többségben, hiszen a járvány okozta válság sajátossága, hogy nem általánosságban sújt mindenkit, hanem egy szűk réteget kiemelkedően. Ráadásul
a második hullám gazdasági hatásai mérsékeltebbek, így tényleg nagyon koncentráltan érint súlyosan néhány ágazatot, például a turizmust, a vendéglátást. Az általános optimizmus mögött azonban nemcsak néhány szereplő komoly problémája sejlik fel,
de a gazdasági helyzetértékelés időben hullámzó alakulása rávilágít arra is, hogy a kkv-szektor sokkal érzékenyebben reagál a járvány alakulására – összegezte a kutatás eredményeit Madár István, a Portfolio.hu vezető elemzője. Aláhúzta, hogy a tapasztalatok szerint azok a vállalkozások tudták lendületben tartani magukat, akik bátran integrálják a technológiai lehetőségeket.
Mindent átfogó digitalizáció. Egy amerikai nő a hiányzó bal tüdejéről készült CT-felvételt mutatja
Fotó: Reuters
– Az emelkedő pályán lévő vállalkozások egyre szívesebben vezetnek be automatizált ügyfélkezelést (CRM), alkalmaznak ügyfélkiszolgáló és emailmarketing-szoftvereket – állítja Bükkösy Ádám, a tanulmányt megrendelő Salesforce regionális értékesítési igazgatója, aki szerint az iparspecifikus, cégre szabott IT- és technológiai megoldásokkal a vállalkozás minden terén maximalizálhatók a folyamatok. Jelenleg a legfőbb cél a forgalomkiesés feldolgozása, de sokan a kiszámíthatatlan jövő miatt igyekeznek rugalmasabb cégszerkezetet is kialakítani.
– Három kulcsfontosságú területet terveznek digitalizálni: az ügyfélkezelést, a munkafolyamatokat és a belső kommunikációt – ezt már Kellényi István, az üzleti automatizációval foglalkozó IT-tanácsadó BitMist alapítója jelezte. Mint mondta, ez nagyban segíti a költséghatékonyságot, és akár azonnali beavatkozást tesz lehetővé.
Aki előbb teszi meg az elengedhetetlen első lépéseket a digitális átszervezésben, az előnybe fog kerülni a versenytársaihoz képest
– közölte a szakember.