A CDU mindig is a véleményalkotás szabadságának és a vélemények sokszínűségének védelmezője marad – szögezte le Annegret Kramp-Karrenbauer. Azonban a közéleti viták és a véleményformálás módjáért, stílusáért mindenki felelős, aki megszólal a nyilvánosságban, főleg a fokozottan feszült időszakokban, például választási kampány idején – tette hozzá.
Az ügy előzménye, hogy a YouTube videomegosztó portál egyik legnépszerűbb német vloggere, Rezo, aki korábbi munkáiban nem foglalkozott politikával, az európai parlamenti (EP-) választás előtt nyolc nappal jelentkezett egy ötvenperces alkotással, amelyben a CDU tevékenységét elemezte, és arra a megállapításra jutott, hogy nem szabad erre a pártra szavazni.
A választásig csaknem tízmilliós nézettséget elérő videóra a CDU előbb egy videóval készült válaszolni, majd elvetették az ötletet, és végül csak meghívták az alkotót egy beszélgetésre, állításait pedig mozgóképek helyett írásban igyekeztek cáfolni, amit a német sajtóban széles körben félresikerült válságkezelésként értékeltek.
Rezo a vasárnapi EP-választás előtt két nappal újabb munkával jelentkezett, egy videós állásfoglalásban több mint 90 vloggerrel együtt arra biztatta a nézőket, hogy a klímaváltozás és a természeti környezet „visszafordíthatatlan pusztítása” miatt ne szavazzanak a CDU-ra, a bajor testvérpárt Keresztényszociális Unióra (CSU), a koalíciós társ Német Szociáldemokrata Pártra és az éghajlatváltozásra vonatkozó „tudományos konszenzust tagadó” – a CDU/CSU pártszövetségtől jobbra álló – Alternatíva Németországnak (AfD) pártra.
Elemzők szerint ezek a YouTube-videók is hozzájárultak ahhoz, hogy a CDU története leggyengébb eredményét érte el a választáson, és részben a „Rezo-hatás” következménye, hogy alig 10 százalékos a párt támogatottsága a legfiatalabb szavazók körében.
Annegret Kramp-Karrenbauer a választás tanulságait értékelő hétfői tájékoztatóján aláhúzta, hogy a CDU nem kezelte jól a helyzetet, ami azonban nem változtat azon, hogy „kampány” és „hangulatkeltés” zajlik a párt ellen.