Az ausztrál szövetségi kormány minden hirdetési tevékenységét megszünteti a Facebookon, válaszul arra, hogy az amerikai technológiai vállalat – eddigi legkeményebb korlátozó intézkedését meghozva – múlt csütörtök óta megtiltja a hírek megtekintését és közzétételét a közösségi hálózat felhasználói, valamint az ausztrál médiacégek számára – írta a New Daily ausztrál hírportál. Első lépésben erről Greg Hunt egészségügyi miniszter beszélt még vasárnap, aki tudatta: az alá tartozó tárca a továbbiakban nem használja a közösségi hálózatot a tájékoztatási kampányához. Az állami kiadások felügyelő Simon Birmingham pénzügyminiszter ezzel kapcsolatban hétfőn elmondta:
a hirdetési tilalmat az egész kormányra kiterjesztik.
Az ausztrál kormány mintegy 16,5 millió eurót (5,9 milliárd forint) költ a koronavírus elleni oltás népszerűsítésére és az oltókampánnyal kapcsolatos tájékoztatásra. A 2019–2020-as ciklusban a kormány összesen 42 millió dollárt költött digitális reklámra – emlékeztetett a hírportál, utalva arra, hogy az ausztrál online hirdetési kiadások körülbelül egynegyede mostanáig a Facebookon került felhasználásra, a mostani döntés tehát milliókba kerülhet az amerikai óriásvállalatnak.
Eközben hétfőn az ausztrál szenátusban is megvitatták az elsősorban a Facebookot és a Google-t célzó törvényjavaslatot, amellyel Canberra arra szeretné rákényszeríteni a tech óriásokat, hogy fizessenek az elmúlt években a közösségi hálózatok és a keresőmotorok algoritmusainak kiszolgáltatottá váló ausztrál sajtóorgánumoknak az átvett hírtartalmakért, különben pénzbírsággal sújtják őket. A Reuters tudósítása szerint Canberra továbbra is eltökélt:
annak ellenére sem kíván változtatni a Facebook által vitatott törvényjavaslaton, hogy a közösségi hálózat – fenyegetéseit beváltva – letiltotta a hírek megosztását Ausztráliában.
A törvényjavaslat jelenlegi formájában megfelel a törvénynek – fogalmazott Birmingham az Australian Broadcasting Corp Radionak, utalva arra, hogy a kormány nem fog módosítani a törvényjavaslaton.