II. Erzsébet angol királynő portréjának eltávolítását szavazta meg kedden az Oxfordi Egyetemhez tartozó Magdalen College hallgatói képviselete. Az indítvány szerint a festmény eltávolítására azért volt szükség, hogy a helyiséget befogadóbbá tegyék, különösen ügyelve azon külföldi hallgatók érzékenységére, akiket a brit monarchiával kapcsolatos művészeti alkotások a kolonizációs időkre emlékeztetnek.
A bizottsági ülésen a résztvevők közül tízen a portré eltávolítása mellett, ketten ellene szavaztak, míg öten tartózkodtak. A jegyzőkönyvbe olyan felszólalások kerültek bele, mint „A királynő törlése (utalva az úgynevezett cancel culture-re) egy rettenetes üzenetet közvetít, amely sokakat felbőszít majd.” Egy másik felszólaló szerint azonban „nincs hatáskörünk arra, hogy töröljük a királynőt, ez csupán a közösségi terünkről szól, amelynek befogadónak kell lennie”.

További felháborodást okozott a monarchiát nagy becsben tartó britek körében, hogy a javaslat beterjesztője egy amerikai vendéghallgató volt, bizonyos Matthew Katzman. Katzman annak a Magdalen Middle Common Room hallgatói szervezetnek az elnöke, amely a portré eltávolítását megszavazta. Katzman szerint a képet biztonságban fogják tárolni a többi művészeti gyűjtemény között. Hozzátette: „A királyi családról készült ábrázolások az egyetem számos helyén megtalálhatók, így az a megállapodás született, hogy a szóban forgó festmény felesleges kiegészítése a közös térnek.”
A Magdalen College 1458-as alapítása óta számos híres végzős diákkal büszkélkedhet, ilyen például VIII. Eduárd brit király, George Osborne korábbi brit pénzügyminiszter, John Turner korábbi kanadai miniszterelnök vagy Erwin Schrödinger Nobel-díjas osztrák fizikus, akivel együtt összesen tíz Nobel-díjassal dicsekedhet az intézmény. A Magdalen College tavaly kinevezett elnöke, Dinah Rose szerint „noha a hallgatók nem az intézmény nevében szólaltak fel, az egyetem támogatja a szólásszabadságot és a politikai vitát”. Rose úgy folytatta: „A festmény 2013 környékén került ki a közös helyiség falára, arról is a hallgatók döntöttek. Hallgatónak lenni többet jelent a tanulásnál, ez a felfedezést és a vitákat is magában foglalja. És ez néha provokatív az idősebb generációkkal szemben” – tette hozzá.