A legutóbbi, 2018-as választások után 131 napig tartott a kormányalakítás; ehhez képest – ugyanolyan mandátumkiosztás mellett – igen hamar, mindössze 16 nap alatt ismét meg tudták választani a miniszterelnököt, két nappal később pedig megalakult az új, gyakorlatilag változatlan összetételű kormány. Ez kisebb csoda volt, tekintve, hogy a három évvel korábbinál is ingatagabb volt a talaj Stefan Löfven alatt, ugyanis a szociáldemokraták elveszítették a liberálisok eddigi támogatását. Ez utóbbiak még a kormányválság kirobbanása előtt jelezték:
a jövőben jobboldali kormányalakítást fognak támogatni, és a mostani szavazásnál állták is a szavukat.
Megfáradt demokrácia

Stefan Löfven több szempontból is rekordernek számít, ugyanis 2018-ban az ő vezetésével érte el a 30-as évek óta a legrosszabb eredményét pártja, a Svéd Szociáldemokrata Párt. Ennek ellenére, külső támogatókkal, sikerült tető alá hozni egy kisebbségi kormánykoalíciót és megalakítani a második Löfven-kormányt. Alig két és fél év múlva pedig ő volt az első svéd miniszterelnök, akit bizalmatlansági indítvánnyal megbuktattak.
Joggal merül föl a kérdés: hogy kúszhatott vissza a hatalomba az exkormányfő?
Bukása után a miniszterelnöknek hét napja volt arra, hogy eldöntse, új választást ír-e ki, vagy egyszerűen távozik, és a házelnökre bízza, hogy találjon a meglévő országgyűlésben egy kormányzóképes alternatívát.
Stefan Löfven a határidő lejártakor azt jelentette be, a koronavírus-járvány miatti bizonytalan helyzetben nem ír ki új szavazást, és távozik a kormány éléről. Természetesen az okok legkevésbé sem ebben keresendők, inkább ott, hogy a legfrissebb közvélemény-kutatás szerint a szociáldemokraták az elmúlt évben további öt százalékot veszítettek népszerűségükből, így már alig több mint 25 százalékuk van, koalíciós partnerük, a zöldek pedig meg sem tudnák ugrani a négyszázalékos parlamentbe jutási küszöböt.
Közben a két legnagyobb jobboldali párt, a Mérsékeltek (21,8 százalék) és a bevándorlásellenes Svéd Demokraták (21,4 százalék), a Kereszténydemokratákkal (öt százalék) az abszolút többség irányába mozdultak el, ami figyelemre méltó egy olyan, nagyon mélyen szociáldemokrata választói kultúrával rendelkező demokráciában, mint Svédország.
Nem meglepő módon, Svédország ellen sohasem indul uniós kötelezettségszegési eljárás, és a nyugati sajtó nem kérdőjelezi meg, mennyire felel meg a jogállamiság kritériumainak például az, hogy egy, a parlament által megbuktatott miniszterelnök kezében van a döntés, legyen-e új választás (nem előre hozott, mert az alkotmányban rögzítve van az országgyűlési választás időpontja, így 2022 szeptemberében akkor is lett volna voksolás, ha idén is tartottak volna egyet).
De mivel az államfő szerepében a király van a Svéd Királyságban, akit 1975-ben minden megmaradt politikai jogkörétől megfosztottak, ezért nincs más, aki kiírhatna egy extra választást.