Spanyolországban többé nem lehet kizárólag kislányokkal reklámozni a játékbabákat. Egy tanulmány szerint a gyerekeknek szánt reklámok gyakran reprodukálják a társadalom szexista sztereotípiáit. A hirdetések 39 százaléka a szépség, a gondoskodó anya és feleség archetípusaként jeleníti meg a lányokat, miközben a pilóta, rendőr vagy katonai tevékenységhez kapcsolódó reklámok 50 százaléka csak a fiúkat célozza meg. Hogy ez változzon,
a kormány és a legfőbb spanyol játékgyártók, akik az ágazat forgalmának 80 százalékát teszik ki, tavasszal aláírtak egy új reklámetikai kódexet, ami december 1-jén lépett életbe.
Az új előírásokkal felszámolták a lányos és fiús játékok fogalmát. Mostantól nem lehet publikálni olyan, kiskorúaknak szánt reklámokat, amelyek a gyerekeket diszkriminatív vagy a kislányokat megszégyenítő módon ábrázolják. Ehelyett a piaci szereplőknek a 15 éven aluli gyermekeknek szánt játékreklámok terén az egyenlőséget, igazságosságot, konstruktivitást és a sztereotípiamentességet kell szem előtt tartaniuk.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy
például a babás vagy háztartási játékok hirdetéseiben kerülni kell a nemi szerepeket, vagyis már nem szerepelhetnek majd bennük csak kislányok, mert azzal arra utalnának, hogy az anyaságot csak a nők élhetik meg, a háztartási feladatokat pedig csak az ő kötelességük ellátni.
Ehelyett mostantól keverni kell a szereplőket, és a fiúknak is helyet kell adni például a konyhai vagy a gondoskodásra ösztönző és szépségápolási játékok között.
Nemcsak a képi megközelítésben, hanem a reklámszövegeken keresztül sem tehetnek majd utalást arra, hogy az adott játék az egyik vagy másik nemhez tartozik, sőt, színtársításokat sem hozhatnak létre (lányoknál rózsaszín, fiúknál kék színt használva). A hirdetésekben emellett befogadó nyelvezetet kell alkalmazni és pozitív példaképeket bemutatni az egészséges, felelős és fenntartható fogyasztás ösztönzése érdekében.
A kódex újdonsága, hogy a hirdetésekben kiemelt figyelmet kell fordítani azoknak a készségeknek a kiemelésére, amelyeket az adott termékek által a kiskorúak képesek lesznek elsajátítani, illetve amelyek kulcsfontosságúak a fejlődésük szempontjából, mint például a kreativitás, a fizikai és intellektuális fejlődés, a szociális készségek vagy az empátia.
Alberto Garzón fogyasztóvédelmi miniszter azt mondta: szeretné, ha a kódex „európai referenciává” válna és végre sehol sem sugallnák a reklámokon keresztül azt, hogy a fiúktól és a lányoktól bizonyos társadalmi szerepeket várnak el.
A fogyasztóvédelmi szövetség szerint a kódex kevés, mert lesznek olyan felületek, ahonnan nem fogják tudni eltávolíttatni az előírásokat sértő reklámokat. Úgy vélik, hogy ezt a kérdést inkább egy törvénnyel kellene szabályozni.
Az ellenzéki jobboldali Vox bírálja a kormány szexista játékokról szóló elméletét.
Szerintük a baloldal egyetlen célja, hogy „a játékokban is meghonosítsa a genderideológiát”.
A párt képviselője, Teresa López közölte: a kormány kiforgatja a „gyermekkor természetes hajlamait” és rá akarja kényszeríteni a spanyol férfiakra és nőkre az LMBTQ-propaganda nemi elképzeléseit.
Borítókép: Barbie és Ken baba. Felcserélt szerepek? (Fotó: AFP/Samuel Hense/Hans Lucas)