Mától a spanyol reklámokban is megjelenhet a genderideológia

A babás játékok hirdetéseiben már nem csak kislányok fognak szerepelni.

Tóth Brigitta (Murcia)
2022. 12. 01. 14:54
FRANCE - HEALTH - CORONAVIRUS CONTAINMENT
FRANCE-HEALTH-CORONAVIRUS CONTAINMENT Barbie and Ken are amorous. With the continued containment decided by the French government to fight against the coronavirus, good understanding and living together is a real challenge for many couples, whether married or not. Nantes, France, April 21, 2020.La poupee Barbie et Ken sont amoueux. Avec la poursuite du confinement decide par le gouvernement francais pour lutter contre le coronavirus, la bonne entente et la vie a deux est un vrai defi pour de nombreux couples maries ou non. Nantes, France, 21 avril 2020. (Photo by Samuel Hense / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP) Fotó: Europress/AFP/Samuel Hense
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Spanyolországban többé nem lehet kizárólag kislányokkal reklámozni a játékbabákat. Egy tanulmány szerint a gyerekeknek szánt reklámok gyakran reprodukálják a társadalom szexista sztereotípiáit. A hirdetések 39 százaléka a szépség, a gondoskodó anya és feleség archetípusaként jeleníti meg a lányokat, miközben a pilóta, rendőr vagy katonai tevékenységhez kapcsolódó reklámok 50 százaléka csak a fiúkat célozza meg. Hogy ez változzon,

a kormány és a legfőbb spanyol játékgyártók, akik az ágazat forgalmának 80 százalékát teszik ki, tavasszal aláírtak egy új reklámetikai kódexet, ami december 1-jén lépett életbe.

Az új előírásokkal felszámolták a lányos és fiús játékok fogalmát. Mostantól nem lehet publikálni olyan, kiskorúaknak szánt reklámokat, amelyek a gyerekeket diszkriminatív vagy a kislányokat megszégyenítő módon ábrázolják. Ehelyett a piaci szereplőknek a 15 éven aluli gyermekeknek szánt játékreklámok terén az egyenlőséget, igazságosságot, konstruktivitást és a sztereotípiamentességet kell szem előtt tartaniuk.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy

például a babás vagy háztartási játékok hirdetéseiben kerülni kell a nemi szerepeket, vagyis már nem szerepelhetnek majd bennük csak kislányok, mert azzal arra utalnának, hogy az anyaságot csak a nők élhetik meg, a háztartási feladatokat pedig csak az ő kötelességük ellátni.

Ehelyett mostantól keverni kell a szereplőket, és a fiúknak is helyet kell adni például a konyhai vagy a gondoskodásra ösztönző és szépségápolási játékok között.

Nemcsak a képi megközelítésben, hanem a reklámszövegeken keresztül sem tehetnek majd utalást arra, hogy az adott játék az egyik vagy másik nemhez tartozik, sőt, színtársításokat sem hozhatnak létre (lányoknál rózsaszín, fiúknál kék színt használva). A hirdetésekben emellett befogadó nyelvezetet kell alkalmazni és pozitív példaképeket bemutatni az egészséges, felelős és fenntartható fogyasztás ösztönzése érdekében.

A kódex újdonsága, hogy a hirdetésekben kiemelt figyelmet kell fordítani azoknak a készségeknek a kiemelésére, amelyeket az adott termékek által a kiskorúak képesek lesznek elsajátítani, illetve amelyek kulcsfontosságúak a fejlődésük szempontjából, mint például a kreativitás, a fizikai és intellektuális fejlődés, a szociális készségek vagy az empátia.

Alberto Garzón fogyasztóvédelmi miniszter azt mondta: szeretné, ha a kódex „európai referenciává” válna és végre sehol sem sugallnák a reklámokon keresztül azt, hogy a fiúktól és a lányoktól bizonyos társadalmi szerepeket várnak el.

A fogyasztóvédelmi szövetség szerint a kódex kevés, mert lesznek olyan felületek, ahonnan nem fogják tudni eltávolíttatni az előírásokat sértő reklámokat. Úgy vélik, hogy ezt a kérdést inkább egy törvénnyel kellene szabályozni.

Az ellenzéki jobboldali Vox bírálja a kormány szexista játékokról szóló elméletét.

Szerintük a baloldal egyetlen célja, hogy „a játékokban is meghonosítsa a genderideológiát”.

A párt képviselője, Teresa López közölte: a kormány kiforgatja  a „gyermekkor természetes hajlamait” és rá akarja kényszeríteni a spanyol férfiakra és nőkre az LMBTQ-propaganda nemi elképzeléseit.

 

Borítókép: Barbie és Ken baba. Felcserélt szerepek? (Fotó: AFP/Samuel Hense/Hans Lucas)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.