Az Auchan, a francia kiskereskedelmi óriás hamarosan csatlakozhat azon nyugati vállalatok egyre bővülő listájához, amelyek elhagyják az orosz piacot. A La Lettre francia üzleti magazin beszámolója szerint az Auchan tárgyalásai oroszországi üzletágának eladásáról már a végső szakaszba léptek, és a vállalat állítólag már talált is vevőt – írja Novij Proszpekt a Le Figaróra hivatkozva. Hozzáteszik, hogy két potenciális vásárló is versenyben van az üzletért.
Az Auchan az egyik utolsó nagy nemzetközi vállalat volt, amely továbbra is folytatta üzleti tevékenységét Oroszországban a 2022-es ukrajnai invázió után. Még 2024 áprilisában is az orosz Ipari és Kereskedelmi Minisztérium azt állította, hogy az Auchan nem hagyja el az országot, amit a vállalat egy hivatalos közleményben meg is erősített.
A távozás okai között a vállalat forrásai a helyi működési feltételek romlását említik. Az Auchan szigorúan betartja a szankciós rendelkezéseket, nem fektet be az orosz üzletágba, és nem is visz ki onnan pénzt. Ez rendkívül hátrányos helyzetbe hozza a helyi versenytársakkal szemben, akik nincsenek ilyen korlátozásoknak kitéve.
Az orosz hatóságok nemrégiben szigorították a külföldi cégek oroszországi üzletágainak eladására vonatkozó szabályokat. A minimális diszkontot hatvan százalékra emelték, míg az állami költségvetésbe befizetendő hozzájárulást az üzlet értékének 35 százalékára növelték. Ezek az intézkedések jelentősen megnehezítik a külföldi vállalatok számára, hogy nyereségesen vonuljanak ki az országból.
Az Auchan kivonulása komoly hatással lehet az orosz kiskereskedelmi piacra. A francia lánc évtizedek óta jelen van az országban, és jelentős piaci részesedéssel rendelkezik. Távozásával űr keletkezhet, amelyet valószínűleg helyi vagy ázsiai versenytársak igyekeznek majd betölteni.
Az Auchan távozása számos kérdést vet fel az orosz fogyasztók és a helyi gazdaság szempontjából is. A francia lánc sok orosz városban fontos szerepet játszott a minőségi és megfizethető élelmiszerek és egyéb termékek biztosításában. Távozásuk potenciálisan befolyásolhatja az árakat és a termékválasztékot, különösen olyan régiókban, ahol az Auchan jelentős piaci szereplő volt.
Ugyanakkor ez a helyzet lehetőséget teremthet az orosz kiskereskedelmi láncok számára, hogy bővítsék jelenlétüket és piaci részesedésüket. Olyan cégek, mint a X5 Retail Group vagy a Magnit valószínűleg igyekeznek majd kihasználni az Auchan távozása által keletkezett űrt.
Az Auchan esetleges távozása az orosz piacról nem egyedi eset, hanem egy folyamat része. Az elmúlt években számos nagy nemzetközi vállalat, köztük olyan ismert márkák, mint a McDonald’s, az IKEA vagy a Starbucks döntött úgy, hogy elhagyja Oroszországot. Ez a trend jelentősen átalakítja az orosz fogyasztói piacot és a gazdaság szerkezetét.
Borítókép: Egy vásárló tolja a bevásárlókocsit egy moszkvai Auchan hipermarketben (Fotó: AFP)