A dél-walesi hegyvidéken kanyargó, negyvenöt kilométeres A465-ös út felújítása példa nélküli eset a brit infrastruktúra fejlesztés történetében. A felújítás, amely huszonhárom évig tartott. A költséges és hosszan tartó felújítás komplex mérnöki megoldásokat és komoly környezetvédelmi megfontolásokat is magában foglalt.
![Hetven évig épült](https://cdn.magyarnemzet.hu/2025/02/uUqLR7oz-nfsKN2UvM8xNvh4uANYomdxbQeD8MDr5EQ/fit/1200/646/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2Q0YzlmZjRmY2IzOTQxNDY5ZWEzNzZiN2E3MzRkNWE5.jpg)
Az út építése egy életnyi történet
Az A465-ös út ötlete, eredetileg Heads of the Valleys Road néven, az 1950-es években fogant meg, egy a második világháború utáni fellendülésre irányuló projekt részeként. Az út a maga idejében igen jelentős teljesítménynek számított, mivel rendkívül nehéz terepen, a Clydach-szurdokon haladt át – egy meredek oldalú völgyben, ahol a Clydach folyó az Usk folyóba ömlik. A John Morgan vállalkozó által végrehajtott, eredetileg két éves projektet jelentős késések sújtották.
1964-ben fejezték be először, de az 1980-as évekre már egyértelművé vált, hogy a növekvő forgalom miatt bővítésre van szükség.
Az útszakasz gyorsan népszerűvé vált, dacára annak, hogy veszélyes volt. Egy sávos kialakítása és a korlátozott előzési lehetőségek miatt gyakoriak voltak a halálos balesetek. Ez ösztönözte az út szélesítésére irányuló törekvéseket, amelyek célja az elérhetőség javítása és a völgyek gazdaságának fellendítése volt, mivel a nehézipar hanyatlása súlyosan érintette a régiót.
A felújítás küzdelmei: késések, költségnövekedés és környezeti megfontolások
A felújítási munkálatok hivatalos jóváhagyása 1999-ben történt, és 2002-ben kezdődtek meg. A komplex projekt hat szakaszra oszlott, figyelembe véve a hegyvidéki terepet és a Bannau Brycheiniog Nemzeti Park szomszédságát. A projekt többet jelentett pusztán egy út építésénél; huszonnyolc tartófalat és harminc hidat is építeni kellett.
Nyilvános meghallgatás után Wales államtitkára 1999-ben zöld utat adott a munkálatok megkezdéséhez – ugyanabban az évben, amikor megalakult a decentralizált walesi kormány, a Walesi Munkáspárt és a Liberális Demokraták koalíciójában.
A tervezés során figyelembe vették a régió ipari múltját is, így sok híd látványos építmény is létrejött.
A projekt legnagyobb kihívást jelentő szakasza a Gilwern és Brynmawr közötti, nyolckilométeres rész volt, amely a meredek Clydach-szurdok átszelését igényelte. Az eredetileg 2015 és 2018 közöttre tervezett munkálatok 2021-ben fejeződtek be, és a költségek a tervezett 223 millió font helyett 336,2 millió fontra emelkedtek.
A késések oka részben a nehéz terep és a váratlanul felfedezett barlangok voltak.
A projekt utolsó két szakasza, egy tizenhétkilométeres rész Dowlais Top és Hirwain között, szintén komoly költségtúllépéssel járt. Az eredetileg 590 millió fontra becsült költség végül majdnem másfélmilliárd fontra rúgott. A Brexit és az európai uniós finanszírozás elvesztése miatt a walesi kormány egy új finanszírozási modellt vezetett be, amely magáncégeket vont be a projektbe.
Ez a modell azonban vitákat váltott ki, mivel a kritikusok szerint túl magas a költségekhez vezetett.
A felújítás során környezetvédelmi megfontolások is szerepet játszottak. A hegyvidéki terület számos védett fajnak és élőhelynek adott otthont, és a kivitelezőknek gondoskodniuk kellett a minimális környezeti kárról. Ezért a munka ökológiai felügyeletet mellett zajlott és több száz ellenőrzést végeztek.
A projekt során új élőhelyeket is létrehoztak, és számos állatot áttelepítettek biztonságosabb területekre.
Az A465-ös út felújítása a végéhez közeledik. Az út megnyitása után a helyiek örömmel fogadták a fejlesztést, ugyanakkor kritika is érte a projektet a hosszú időtartama, a hatalmas költségtúllépés, és a továbbra is fennálló sebességkorlátozás miatt. A projekt teljes költsége a becslések szerint eléri a kétmilliárd fontot. A walesi kormány hangsúlyozza, hogy levonta a tanulságokat a projektből, és változtatásokat vezetett be a jövőbeni fejlesztések terén.
A konzervatív politikusok azonban a walesi kormány kudarcának tekintik a projektet.
A helyiek örülnek
A régióban azonban megkönnyebbülés tapasztalható. egy névtelenséget kérő helyi lakos így fogalmazott:
Ez az életem fele volt. Évtizedek óta befolyásolja az életünket. Így sokáig küzdöttünk ezzel. Pokol volt egy új korszak köszönt be.
Egy másik névtelenséget kérő lakos hozzátette:
Olyan sokáig elhanyagoltak bennünket a völgyekben, pedig sok mindent kínálunk
– mondta, hozzátéve:
Itt van a BikePark Wales ami egy extrém kerékpár út, és egy hatalmas vízipark és síelési lehetőség építését is tervezik. Egyre több Airbnb nyílik meg, ami azt mutatja, hogy egyre több turista érkezik a területre és a nemzeti parkba is. Igen, az út túl sokáig épült, és sok zavaró volt. De most itt van, és gyönyörűen van kialakítva. Fantasztikus lesz.
Borítókép: A walesi A465-ös útszakasz 70 évig épült. (Fotó: X.com)