Hetven évig épült egy negyvenöt kilométeres hegyi út

A dél-walesi A465-ös út befejezése több mint hét évtizeden át tartott, és végül több mint kétszer annyiba került, mint először gondolták. A projekt során komoly környezeti kihívásokkal is szembesültek a kivitelezők.

Forrás: telegraph.co.uk2025. 02. 05. 18:30
A walesi A465-ös útszakasz 70 évig épült. (Fotó: X.com)
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dél-walesi hegyvidéken kanyargó, negyvenöt kilométeres A465-ös út felújítása példa nélküli eset a brit infrastruktúra fejlesztés történetében. A felújítás, amely huszonhárom évig tartott. A költséges és hosszan tartó felújítás komplex mérnöki megoldásokat és komoly környezetvédelmi megfontolásokat is magában foglalt.

Hetven évig épült
Hetven évig tartott a negyvenöt kilométeres A465-ös út építése Walesben. (Fotó: YouTube)

Az út építése egy életnyi történet

Az A465-ös út ötlete, eredetileg Heads of the Valleys Road néven, az 1950-es években fogant meg, egy a második világháború utáni fellendülésre irányuló projekt részeként. Az út a maga idejében igen jelentős teljesítménynek számított, mivel rendkívül nehéz terepen, a Clydach-szurdokon haladt át – egy meredek oldalú völgyben, ahol a Clydach folyó az Usk folyóba ömlik. A  John Morgan vállalkozó által végrehajtott, eredetileg két éves projektet jelentős késések sújtották.

1964-ben fejezték be először, de az 1980-as évekre már egyértelművé vált, hogy a növekvő forgalom miatt bővítésre van szükség.

Az útszakasz gyorsan népszerűvé vált, dacára annak, hogy veszélyes volt. Egy sávos kialakítása és a korlátozott előzési lehetőségek miatt gyakoriak voltak a halálos balesetek. Ez ösztönözte az út szélesítésére irányuló törekvéseket, amelyek célja az elérhetőség javítása és a völgyek gazdaságának fellendítése volt, mivel a nehézipar hanyatlása súlyosan érintette a régiót.

A felújítás küzdelmei: késések, költségnövekedés és környezeti megfontolások

A felújítási munkálatok hivatalos jóváhagyása 1999-ben történt, és 2002-ben kezdődtek meg. A komplex projekt hat szakaszra oszlott, figyelembe véve a hegyvidéki terepet és a Bannau Brycheiniog Nemzeti Park szomszédságát. A projekt többet jelentett pusztán egy út építésénél; huszonnyolc tartófalat és harminc hidat is építeni kellett. 

Nyilvános meghallgatás után Wales államtitkára 1999-ben zöld utat adott a munkálatok megkezdéséhez – ugyanabban az évben, amikor megalakult a decentralizált walesi kormány, a Walesi Munkáspárt és a Liberális Demokraták koalíciójában.

A tervezés során figyelembe vették a régió ipari múltját is, így sok híd látványos építmény is létrejött.

A projekt legnagyobb kihívást jelentő szakasza a Gilwern és Brynmawr közötti, nyolckilométeres rész volt, amely a meredek Clydach-szurdok átszelését igényelte. Az eredetileg 2015 és 2018 közöttre tervezett munkálatok 2021-ben fejeződtek be, és a költségek a tervezett 223 millió font helyett 336,2 millió fontra emelkedtek. 

A késések oka részben a nehéz terep és a váratlanul felfedezett barlangok voltak.

A projekt utolsó két szakasza, egy tizenhétkilométeres rész Dowlais Top és Hirwain között, szintén komoly költségtúllépéssel járt. Az eredetileg 590 millió fontra becsült költség végül majdnem másfélmilliárd fontra rúgott. A Brexit és az európai uniós finanszírozás elvesztése miatt a walesi kormány egy új finanszírozási modellt vezetett be, amely magáncégeket vont be a projektbe. 

Ez a modell azonban vitákat váltott ki, mivel a kritikusok szerint túl magas a költségekhez vezetett.

A felújítás során környezetvédelmi megfontolások is szerepet játszottak. A hegyvidéki terület számos védett fajnak és élőhelynek adott otthont, és a kivitelezőknek gondoskodniuk kellett a minimális környezeti kárról. Ezért a munka ökológiai felügyeletet mellett zajlott és több száz ellenőrzést végeztek. 

A projekt során új élőhelyeket is létrehoztak, és számos állatot áttelepítettek biztonságosabb területekre.

Az A465-ös út felújítása a végéhez közeledik. Az út megnyitása után a helyiek örömmel fogadták a fejlesztést, ugyanakkor kritika is érte a projektet a hosszú időtartama, a hatalmas költségtúllépés, és a továbbra is fennálló sebességkorlátozás miatt. A projekt teljes költsége a becslések szerint eléri a kétmilliárd fontot. A walesi kormány hangsúlyozza, hogy levonta a tanulságokat a projektből, és változtatásokat vezetett be a jövőbeni fejlesztések terén. 

A konzervatív politikusok azonban a walesi kormány kudarcának tekintik a projektet.

 

A helyiek örülnek

A régióban azonban megkönnyebbülés tapasztalható. egy névtelenséget kérő helyi lakos így fogalmazott: 

Ez az életem fele volt. Évtizedek óta befolyásolja az életünket. Így sokáig küzdöttünk ezzel. Pokol volt egy új korszak köszönt be.

Egy másik névtelenséget kérő lakos hozzátette: 

Olyan sokáig elhanyagoltak bennünket a völgyekben, pedig sok mindent kínálunk

– mondta, hozzátéve: 

Itt van a BikePark Wales ami egy extrém kerékpár út, és egy hatalmas vízipark és síelési lehetőség építését is tervezik. Egyre több Airbnb nyílik meg, ami azt mutatja, hogy egyre több turista érkezik a területre és a nemzeti parkba is. Igen, az út túl sokáig épült, és sok zavaró volt. De most itt van, és gyönyörűen van kialakítva. Fantasztikus lesz.

Borítókép: A walesi A465-ös útszakasz 70 évig épült. (Fotó: X.com)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.