A Németország, Franciaország és Spanyolország részvételével zajló hatodik generációs harci repülőrendszer célja, hogy az elavuló Eurofighter és Rafale gépeket egy új, modern rendszer váltsa le 2040-re – írja a német Merkur.

A Defense Express biztonságpolitikai portál szerint a Dassault vezérigazgatója, Eric Trappier a francia parlament előtt bírálta az FCAS működését, különösen azt, hogy a három partnerország azonos szavazati joggal rendelkezik minden döntésben.
Trappier úgy fogalmazott:
Nem arról van szó, hogy a Dassault Aviation nem akar részt venni, de nagyon nehéz így dolgozni. Folyamatos kompromisszumokra van szükség, és állandóan tárgyalni kell.
Hozzátette: nem biztos benne, hogy ez az együttműködési modell hatékonynak bizonyul a jövőben.
A program jelenleg a második fejlesztési szakasz előtt áll, amely kulcstechnológiák meghatározását és egy működő prototípus kifejlesztését célozza, 3,2 milliárd eurós költségvetéssel. A működőképes prototípus 2028 és 2029 között készülhet el. A francia kritikák viszont kérdésessé tehetik a határidők betartását és a projekt további finanszírozását is.
A német fél részéről az Airbus Defence and Space vesz részt a munkában, amely különösen fontosnak tartja az FCAS függetlenségét az Egyesült Államoktól, amelynek oka Donald Trump kiszámíthatatlan külpolitikája. A projekt egyik innovációja, hogy a harci repülőgépek mellett Remote Carrier elnevezésű, pilóta nélküli kisebb drónok is a rendszer részei lennének, amelyek együttműködnek a fő géppel, és képesek fegyverek bevetésére is.

Miközben Németország továbbra is elkötelezett a 35, amerikai F–35 vadászgép beszerzése mellett, az FCAS célja az, hogy egy önálló, modern és európai fejlesztésű alternatívát kínáljon. Azonban a francia fél egyre nyíltabb kritikái arra utalnak, hogy ha a partnerek nem jutnak közös nevezőre, a kontinens egyik legambiciózusabb katonai projektje kudarcba fulladhat.