A muszlimok döntik el, mi zajlik az iskolákban

Oktatáspolitikai katasztrófa zajlik az osztálytermekben – állapítja meg hétfőn megjelent könyvében Susanne Wiesinger, aki az elmúlt egy évben osztrák ombudsmanként azt vizsgálta: milyen hatást gyakorolnak az értékrendbeli különbségek, illetve a kultúrák közötti konfliktusok az iskolákra, az osztálytermekben zajló oktatásra. A helyzet nem megnyugtató.

2020. 01. 21. 6:58
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyes iskolákban nem lehet a holo­kauszt­ról beszélni, illetve szexuális felvilágosítást oktatni, nehogy megsértsék a muszlim diákokat. Máshol ugyancsak a muszlimok ellenkezése miatt tettek le egyes oktatási intézmények arról, hogy iskolán kívüli foglalkozásokat, osztálykirándulásokat, sítúrákat, színházlátogatásokat szervezzenek. Szintén gyakori jelenség, hogy a muszlim fiúk az osztálytermekben betartatják a ramadán időszakához köthető böjtöt – idéz részleteket Susanne Wiesinger könyvéből a Die Presse napilap. A nyelvi nehézségek ugyancsak megnehezítik a tanárok helyzetét: a második és harmadik generációs bevándorlók közül sokan nem beszélnek elég jól németül ahhoz, hogy elvégezzék az iskolát, emiatt majdnem minden tantárgynál csökken az oktatás színvonala, de a szülőkkel való kapcsolattartás is nehézkessé vált a nyelvtudás hiánya és a kulturális különbségek miatt. A gyerekek közül sokan nem tudnak leérettségizni, egyenes út vezet a szociális segélyek felé, olvasható. – A tartományokban a vallás, a kultúra és a migráció dönt arról, hogy lehetséges-e normális tanórát tartani – írja könyvében Susanne Wiesinger, akinek egy korábbi, Kultúrharc az osztályteremben című műve is nagy vihart kavart Ausztriában. Abban azt állította: számos muszlim diák és a szüleik egyre inkább radikális irányba fordulnak.

Mostani könyvében – amely a Hatalmi harc a minisztériumban címet kapta – a szerző nem csupán az iskolákban tapasztalható állapotokat bírálja, hanem az oktatási minisztériumot is, mondván: a kormánynak fontosabb az ideológiai állásfoglalás, mint a diá­koknak nyújtott segítség. – A munkám kizárólag azt a célt szolgálta, hogy támogassam a Néppárt politikai pozí­cióit – utal Susanne Wiesinger a legnagyobb kormánypártra. A könyv szerzője megállapítja: az oktatásban konkurenciaharc zajlik a néppárti minisztérium és a tartományok, különösen a szociáldemokrata vezetésű Bécs között. Martin Netzer oktatási államtitkár a hét végén bejelentette, hogy a könyvvel az ombudsman eljátszotta a kormány bizalmát, ezért nem várják meg, míg feb­ruárban lejár a mandátuma, hanem már most menesztik hivatalából. A könyvvel párhuzamosan egyébként elkészült az a Susanne Wiesinger felügyelete alatt írt tanulmány is, amely ugyancsak az osztrák iskolákban tapasztaltakat írja le.

Ausztriában a diákok 26 százaléka, Bécsben 52 százaléka nem német anyanyelvű, vagyis nem a németet használják első nyelvként – erről októberben számolt be egy hivatalos jelentésre hivatkozva az osztrák sajtó.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.