– A frissen bemutatott Laurenciáról nem azt kérdezem, siker-e, inkább azt: miért sikeres?
– A klasszikus balett elemeit használja, spicc-cipővel, nehéz ugrásokkal és klasszikus pas de deux-kel, forgásokkal, ugyanakkor sok-sok karaktertánccal, illetve fontos, hogy a darab klasszikus balett, drámával, humorral. A négy szereposztás a társulat színvonalát mutatja, amit ki tudtunk állítani. Michael Messerer koreográfus messzemenőkig elégedett volt az együttes munkájával és színvonalával, amely a rövid próbaidő dacára maximálisan teljesített.
– A Laurencia azon vonulat része, mint például A Karamazov testvérek, ahol szintén keveredik a klasszikus a modern balettel?
– A Laurencia jóval nagyobb mértékben építkezik a XIX. századi klasszikából, míg Boris Eifman stílusában sokkal jobban ötvöződik a klasszikus és modern. Eifman olyan alkotó, aki folyamatosan változtatja műveit, és a változtatásokat minden futó előadásban át kell állítani. Ebben maga a mester szintén részt vesz, a végső simításokat ő végzi, ő instruálja a táncosokat, helyezi szituációba mindegyiküket. Tervbe vettük több más koreográfiájának megvásárlását.
– Dicséretes a világszerte sikeres kortárs művek repertoárba vétele, de mi van a nemzeti balett saját klasszikusaival, Seregi László vagy Harangozó Gyula produkcióival?
– A Seregi-balettek nagy részét felújítottuk, azonban az operaház most zárva tart, márpedig a mester a darabjait arra a színpadra tervezte. A Spartacust szeretnénk jövőre ismét bemutatni az Erkel Színházban, ahol sok éven keresztül láthatta a közönség, a Sylviát pedig három esztendeje játsszuk, ifj. Harangozó Gyula Hófehérkéje is a repertoáron szerepel.
– A repertoárt mégis a külföldi koreográfusok uralják.
– George Balanchine, William Forsythe vagy Jiří Kylián darabjai vagy a Manon, az Anyegin, a Szilfid, ha voltak is Magyarországon, nagyon régen. Ezeket a műveket a világ vezető együttesei műsoron tartják, nem véletlenül. Az elmúlt években velünk dolgozó híres koreográfusok és asszisztensek örömmel térnek vissza dolgozni a Magyar Nemzeti Baletthez, és szívesen adnak másik koreográfiát is. Alexander Ekmannal sokáig tárgyaltunk, mire megkaptuk az Episode 31 című darab játszási jogát. Az együttesben folyó egészséges munka és a sok tehetséges művész nagy hatással voltak a koreográfusra, ezért átállította az eredeti darabot, létrehozva ezzel a budapesti verziót, amelyet ebben a formában, ilyen nagy létszámú szereplővel csak nálunk láthat a közönség. Mert, mint mondta: ennyi jó táncosnak a színpadon a helye, nem a balett-teremben. Kérés nélkül megadta az engedélyt, hogy a jövő évadban bemutathassuk a Cactit, az egyik leghíresebb koreográfiáját.