Egy könyv, amelyiknek már a címe és az alcíme igyekszik pontosan lefedni mindazt, amiről szólni fog: „A képekből összerakott ember – A képkészítő és a képfogyasztó meghatározottsága az ikonikus fordulat és az újmédia-jelenségek tükrében”. De még azok az olvasók is elámulnak a kötetben olvasható intellektuális gazdagságon, elképesztően pontos és fontos megállapításon, akik a cím(ek) alapján elgondolkodnak, mire számíthatnak. Pusztai Virág könyve ugyanis úgy tudományos, hogy közben húsbavágóan kortárs és mindenkit érintő problémáról szól olvasmányosan és élvezetesen, és úgy szól rendkívül érdekes és komoly összefüggéseket meglátóan, feltáróan igen széles spektrumú tudományos területről az antropológiától kezdve a képzőművészeten át a kortárs szelfikultúráig, hogy közben mind nyelvezetében, mind kutatói és szerzői módszertanában a legszigorúbb tudományos szabályokhoz tartja magát következetesen. (Ami nem is csoda, tekintve, hogy a szerző a doktori disszertációját dolgozta át és bővítette ki könyvvé.)
A kötet szinte mindegyik fejezetéből lehetne és kellene idézni, de mi most haladjunk visszafelé; a szerző ugyanis a készített képek jelenkorban elvégzett vizsgálatát hasonlítja össze a „kép” befogadásának történetével, mégpedig úgy, hogy folyamatosan igen tág – pszichológiai, tudományos, művészettörténeti – kontextusba helyezi vizsgálata tárgyát és a tárgyat övező jelenséghalmazt. (Tényleg annyira fontos és értékes mindegyik megállapítás, hogy szinte vakon választom a prezentációs idézetanyagot.) „Családi fotográfiáink kapcsán egyszerre figyelhető meg egy kultusz és egy antikultusz. Egyfelől egy teljes iparág épült köréjük: az elkészítésükhöz szükséges technikai eszközökön túl különféle formájú és méretű kereteket vásárolhatunk hozzájuk, különféle papírokra, tárgyakra nyomtathatjuk őket, fotókönyveket és posztereket készíthetünk belőlük, albumokba tehetjük őket. Másfelől azt láthatjuk, hogy az emberek többsége nem tart rendet emlékei között. A képek ott kavarognak számítógépes eszközei, telefonjai, közösségi oldalai különböző mappáiban, szelekció nélkül, míg egy szándékos vagy véletlen törlés következtében oda nem vesznek.”