Borsi-Kálmán Béla történész, kultúrdiplomata, egyetemi tanár Kisfiúk a nagy viharban című, nagyregényre emlékeztető olvasmányos monográfiája egy alig ismert eseményt: az 1919 és 1922 között lezajlott temesvári leventepert dolgozza föl. A korszak, a helyszín és a „díszletek” is páratlanok. A Bánság a Habsburg Birodalom, majd az Osztrák–Magyar Monarchia valódi olvasztótégelyeként jött létre, nem sokkal a török hódoltság után. Többféle nemzeti identitás keveredett: magyar, német, szerb, román, szlovák és macedoromán, nem szólva a betelepült zsidókról. A lakosság az 1870-es években kezdett lendületesen gyarapodni, egyszersmind magyarosodni, végül Temesvár a századfordulóra soha nem látott fejlődésnek indult. Mondhatni a történelmi Magyarország egyik kirakatává lett. A vegyes etnikumú város földrajzi fekvése és kisnemesi-polgári összetétele kedvezett az iparnak és a kultúrának is. A színházat 1875-ben avatták föl, magyar, német, román és szerb társulatokkal. Többek közt itt mutatkozott be a közönségnek Latabár Árpád és Medgyaszay Vilma. 1895-től villamos közlekedett, bevezették a gázvilágítást és a telefont. Ezt a közeget érte villámcsapásként a trianoni békediktátum, annak összes következményével. A Temesi Bánság szivárványos népessége jól megfért egymással, de a kezdődő román uralom hamar összeugrasztotta az embereket, ugyanakkor megkezdődött a magyarok háttérbe szorítása és elüldözésük.
Történetek magyar festőzsenik kalandos úton megtalált műveiről
Megjelent a Kieselbach Galéria könyvsorozatának legújabb, reprezentatív darabja.