A Buda Váci útjának is tekinthető Fehérvári úton rengeteg üzem állt (többek között itt volt a Beloiannisz Híradástechnikai Gyár, azaz a BHG, ahol Németh Lehel is dolgozott, a Budalakk, a Csonka Gépgyár, a Gamma Művek, a villamoserőmű-műhely, a liftgyár, illetve a könnyűzenei vonatkozással szintén bíró Villamosszigetelő és Műanyaggyár, ahol eredetileg sok más mellett a nagy- és kislemezeket is préselték), ahonnan munkaidő végén a gyárkapuk csak úgy ontották a szórakozni vágyó fiatalokat. Ez óriási kihívást jelentett a Kádár-rendszer ifjúságpolitikájának, hiszen a fiatalok felszabaduló energiát valahogy le kellett kötni, nehogy elkezdjenek azon gondolkodni, hogy miért is nem jó ez a fennálló rezsim és miket kell rajta megváltoztatni.

Fotó: Fortepan/Miklós Lajos
Erre kiválóan alkalmas volt az üzemi, majd a lakókörzetek szerint kiépített klubhálózat, amelyben mindkét fél megtalálta a számításait: a hatalom ideig-óráig elterelte a fiatalok figyelmét a mindennapi valóság nem kis nehézségeiről, az életpályák kilátástalanságáról, többek között a lakásproblémáról és a hiánygazdaság számtalan ága-bogáról, míg a fiatalok végre kikapcsolódhattak egymás társaságában, kizárva a külvilág gondját-baját. Minderre kitűnő terepnek bizonyult a Fehérvári út 47. szám alatt lévő FMH, ahol a fiatalok sokféle szabadidős tevékenység közül választhattak – ezeknek még a felsorolása is szinte lehetetlen vállalkozás –, mégis a legnépszerűbb foglalatosságuk a koncertekre járás volt.
Már maga az FMH épülete is megér egy misét, hiszen a Horthy- és a Rákosi-korszak egyaránt kedvelt építésze, a Le Corbusier-nél is gyakorlatot szerző Dávid Károly tervezte, aki a Ferihegyi repülőtér 1-es terminálját és a Népstadiont is, és mivel ez a munkája a Rákosi-éra egyik legsötétebb évére, 1951-re esett, így garantált volt a szocreál stílus (vagy ahogy akkori gúnynevén emlegették: Sztálin-barokk, illetve Rákosi-reneszánsz). Az FMH építésének kétségkívül nagy lendületet adott, hogy 1950-ben létrejött az akkor huszonkét kerületet számláló Nagy-Budapest (többek között Csepelt, Újpestet és Kispestet is ekkor integrálták a magyar fővárosba a többi periférikus kerülettel együtt), amelynek kellett egy nagy befogadóképességű, központi művelődési ház – ez lett a későbbi FMH. Miután az akkori állampárt, a Magyar Dolgozók Pártja megnyerte a helyhatósági „választásokat”, amelyen csak a kommunisták indulhattak, 1951. január 13-án a Fővárosi Tanács Végrehajtó Bizottsága elfogadta a beszámolót az FMH jogelődjének számító Pamuttextil Kultúrház felépítéséről.
Ma már arcpirító és szégyellnivaló, sőt abszurdba hajló, de akkor olyan vezetése volt Magyarországnak és Budapestnek, hogy a szovjetek diktáltak nekik, így fordulhatott elő, hogy a Pamuttextilművek szovjet vezetősége (!) állt elő a javaslattal, hogy ennek a gyárnak is kellene egy szórakozóhely, ami végül 2100 négyzetméteren meg is valósult.