Aba-Novák- és Vaszary-remekek

A Kieselbach Galériában hétfőig tekinthetők meg a tavaszi évad árverésre bocsátott műtárgyai. Köztük két olyan remekmű, mint Vaszary János Parkban és Aba-Novák Vilmos Róma melletti kisváros (Subiaco) című alkotása. Molnos Péter művészettörténész kalauzolt végig a tárlaton.

2022. 05. 21. 6:56
20220516 budapest kiselbach geleria havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Aba-Novák itáliai korszaka rendkívül népszerű volt, s szép számmal maradtak fenn ekkoriban keletkezett műalkotásai – magyarázta Molnos Péter, megjegyezve: a cirkuszi jelenetek és az olasz tájak számítottak a legnépszerűbbeknek a gyűjtők körében, amiket még életében eladott a mester.

Azaz a festmények majd mindegyike magángyűjteményeket gazdagít, ezért különleges a Kieselbach Galéria által árverésre bocsátott kép, amelyet Aba-Novák az 1930-as Velencei Biennálén állított ki.

Rá egy évre szerepelt egyéni kiállításon, utoljára pedig a halála után rendezett hagyatéki tárlaton nagyközönség előtt a kép, amelyik azután eltűnt több mint fél évszázadra, s csak az 1994-es szegedi kiállításra került elő, magántulajdonból

– árulta el a művészettörténész, aki hozzáfűzte azt is: a mű tulajdonosa ugyan magyar volt, ám 1944-ben el kellett hagynia az országot, a festményt azonban itt hagyta.

Aba-Novák munkája amúgy nem kopott ki a köztudatból, lévén képes levelezőlap formájában bárki hozzáférhetett. – Ritkaságnak számított, hogy képeslapot csináljanak egy kortárs festményből – mondta Molnos Péter, rámutatva, hogy ­újságreprodukción szintén megtalálható volt, no meg a Nemzeti Szalonban is megnézhették az érdeklődők.

Aba-Novák Vilmos – és a galéria jelen tárlatán szintúgy szereplő Patkó Károly – az 1929-es, első római ösztöndíjas évfolyam tagjai közé tartozott. – Aba-Nováknak nem tetszett a barokk Róma, ezért mihamarabb vidéki tanulmányutakra indult, többek között Subiacóba. Patkó Béla ugyancsak megfestette a tájat, a várral a középpontban. 

A szobrász Pátzay Páltól, aki társult a két festőhöz, tudjuk, hogy Aba-Nováknak földbe gyökerezett a lába, amint meglátta a kisvárost. Nyomban vázlatokba kezdett több nézőpontból, amelyek alapján műtermében festette meg a képet

– elevenítette fel a művészettörténész.

Kováts Kristóf galerista, a művész unokája maga is ellátogatott a kisvárosba, s csak megerősíteni tudta: valóban lélegzetelállító a subiacói táj, ahol Gina Lollobrigida mellett több Borgia, például Lucrezia született. A festmény becsértéke: 55,95 millió forint.
Teljesen másfajta tájkép ­Márffy Ödön Zebegényi téglagyár címet viselő munkája, amellyel kapcsolatban Molnos Pétertől megtudtam: 

Voltak olyan időszakok a magyar műkincs-kereskedelemben, amikor újra felfedezték a fauve festőket, a magyar vadakat, másként a Nyolcakat, akik az 1900-as évek első évtizedében párhuzamosan alkottak a francia fauve-okkal,

azaz együtt dolgoztak Párizsban például Matisse-szal. Ekkor a magyar képzőművészet szinkronban volt a nemzetközivel, s a francia fővárosban alkottak a magyar vadak, köztük Kernstok Károly és Czóbel Béla. Érdemes megjegyezni, hogy ­Ady Endre halálát követően Márffy feleségül vette az özvegyét, Boncza Bertát, Csinszkát. A műalkotás megörökítette téglagyár ma már emlék csupán.
– 1910 környékén Nyergesújfalu festészeti centrumként a szabadiskolájában adott otthont a képzőművészeknek – tájékoztatott a művészettörténész. A faluból származó Kernstok Károly örökölt ott egy villát, ahol fiatal festők, Berény Róbert, Czigány Dezső, Márffy vagy a náluk tíz évvel idősebb Vaszary János vendégeskedtek rendszeresen.

Kísérletező műveiket akkoriban annyira nem becsülték, hogy megesett, az egész nyár termését szertartásosan beszántották a szőlőbe

– közölte Molnos Péter, a folytatásban kifejtve: mivel gyenge lábakon állt a hazai mecenatúra, ezért a korabeli avantgárd munkák alkotóik tulajdonában maradtak, akik rendszeresen ráfestettek a képekre, így kivételesnek mondható a Zebegényi téglagyár, ami fauve stílusa dacára múzeumi méretben készült, s nem jutott az enyészet sorsára, noha egészen 1970-ig kellett várakoznia, amíg végre kiállították.

Az Aba-Novák-festmény mellett a másik remekmű Vaszary János Parkban című képe. Láttára büszkén állapítottam meg, hogy ismerem a festményt. Ám Molnos Péter lehűtött: – Legalább négyet készített a témában a mester. Vaszary remek üzletember is volt, nem kizárólag ragyogó festő.

A művészettörténész úgy vélte: az általam ismert munka bizonnyal a Nemzeti Galériában őrzött, 1936-os alkotás. Mások hasonlóképpen több kópiát készítettek egy adott témában, ám többségük esetében a másolatok már fáradtabbra sikerültek, ellenben Vaszary esetében nem lehet a festményt szemlélve megállapítani az egyes példányok születésének sorrendjét.

Érett korszakában alkotta a munkát, ez idő tájt, az 1920-as évek közepén rendszeresen tanulmányozta a japán vízfestményeket, amelyek hatása megmutatkozik ezen a képén is.

Az pedig szintén, milyen hihetetlen rutinnal, elképesztő gyorsasággal és könnyedséggel alkotta meg festményeit, amely könnyedség mögött rengeteg munka rejlik – zárta tárlatvezetését Molnos Péter.

Borítókép: A Kieselbach Galéria árverési képei (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.