– A magyar könyvpiac legnagyobb árbevétele a gyermek- és ifjúsági irodalmi könyvek eladásából származik. Minek köszönhető a mese népszerűsége?
– Sokan nagyon izgatottak leszünk, ha a népmesék lélektani hatásai kerülnek szóba. Hogyan hat rám a mese? Na, innentől válik igazán személyessé a történet. Mára széles társadalmi réteg tudatosította, hogy a mesének különleges szerepe van az életünkben. Ha olvasás közben befelé figyelünk, akkor meg is éljük – saját történetet formálunk belőle. Mesevilágból, a fantázia világából érkezik a szikra, de a jelenben teszi a dolgát. Nagy-nagy szabadságot adhat ennek megélése! Ugyanakkor a népmesékben rend is van. A rendeződés, az életrevalóság üzenetét és erőforrását kapjuk a mesétől.
– Most elsősorban a tündérmesékre, varázsmesékre gondol?
– A népmesén belül több típusról beszélhetünk a tréfástól a hősmesékig. Évszázadokon át csiszolódtak, formálódtak ezek a történetek, és csak az maradt fenn belőlük, ami hasznos vagy jelentős – kulturálisan, erkölcsileg, a testi-lelki életre gyakorolt hatása miatt – a közösség szempontjából. Carl Gustav Jung ezeket a modelleket, ősi lelki mintákat ősképeknek, archetípusoknak nevezi. A népmesék ősképe és a műmesék világa gyakran nagyon távol áll egymástól. Az ősképek tudattalan folyamatokhoz kapcsolódva kelnek életre bennünk, de mindig a lelki munka által. Erről a lelki munkáról az a mesebeli királyfi jut eszembe, aki leszáll a mélybe, hogy onnan hozza felszínre a királykisasszonyt. Sok küzdelem után lejut a sárkány váráig, majd ott is megküzd, ráadásul a felszínre hozatal sem egyszerű, gyakran ott is próba várja. Végül csak az jöhet felszínre, amit a legnemesebb értelemben megérdemel a hős. Háromszor dolgozik meg érte. Ha valaki megteszi ugyanezt lelki értelemben, az aztán számolhat az ősképek gyógyító hatásaival. De akkor már meg is érdemli!
– Másként hat a mese a gyerekre, és másként a felnőttre?
– Nézzük ehhez a történetmondás szerepét, hiszen a szülő (pedagógus) – gyerek – mese hármasában az együttlét is fontos. A kapcsolat egymással és a kapcsolat a történet világával. Mesehallgatás közben szeretettel teli, biztonságos és elfogadó közegben éli meg a gyerek a belső képalkotás szabadságát. A történet varázslataiban elmélyülve megélheti azt is, hogy a szülő követi őt a játékba, és vele együtt él a csodában. Ez neveli, és érzelmileg is feltölti őt. Aki megtalálja a történetben az életteli lüktetést és a mondanivalót, arra felnőtt fejjel is hatni fog a mese.