Bartókról másképp

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen mutatták be tegnap este Stachó László zenetudós és pszichológus, a Zeneakadémia oktatója és tudományos munkatársa A zongoraművész Bartók – Modellek és ideálok című hiánypótló kötetét.

2022. 10. 05. 12:14
Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napvilágot látott Stachó László zenetudós és pszichológus kötete, mely a zongoraművész Bartók Bélát vizsgálja rendkívüli részletességgel. A bemutató a Zeneakadémia X. termében kapott helyet, mely, mint megtudtuk, csupán húsz-harminc méterre található attól a teremtől, ahol Bartók egykoron zongorát oktatott. Az est hangulatát Baráti Kristóf Kossuth-díjas hegedűművész, a Zeneakadémia Vonós Tanszékének vezetője és Stachó László közös játéka adta meg, a Kreutzer-szonáta hangzott el. Az ezt követő beszélgetés részvevői a Somfai László Széchenyi-díjas zenetudós, professor emeritus, az MTA rendes tagja és a Bartók Archívum korábbi vezetője, Vikárius László zenetudós, egyetemi tanár és a Bartók Archívum korábbi vezetője, valamint a szerző voltak.

 

Nagy öröm, hogy megjelent ez a könyv

– hangsúlyozta Vikárius László, aki egykori témavezetőként megemlítette azt is, hogy doktori disszertációként is rendkívül értékes munkáról beszélhetünk, ám az évek alatt figyelemre méltóan sokat finomodott, s egy teljesen önálló könyvet tarthatunk most a kezünkben, mely három fő témát tárgyal. Stachó László ugyanis Bartók Béla előadói stílusának több nézőpontú elemzésére vállalkozik. 

 

Elsőként fókuszba kerül az, hogy a gyermek Bartók Magyarországon – az ország peremvidékén – milyen zenei élményekhez, milyen zongorapedagógiához juthatott. Ezt követően minden eddiginél árnyaltabb képet kaphatunk a már Zeneakadémián közel három évtizedig zongorát tanító zeneszerző-zongoraművész pedagógiai gyakorlatáról. A könyv harmadik részében Bartók előadóművészi ideáljait tárgyalja részletesen a szerző, aki visszaemlékezések, instruktív kottakiadások és hangfelvételek aprólékos összehasonlító elemzését végezte el a kutatás során, kiemelt figyelmet fordítva Beethoven zenéjével való kapcsolatára.

 

Szóba került továbbá az is, hogy Bartók számára meghatározó volt Beethoven: 

Próbáltam érzékeltetni a kötetben, Beethoven miért volt annyira központi, annyira fontos Bartók számára zeneszerzőként és előadóként egyaránt, mely kettő nem válaszható el egymástól. De komponistaként és előadóként is a zsenialitásának néhány jegye az egy-egy közös mozzanatban ragadható meg

 – emelte ki a szerző.

Borítókép: Pillanatkép a könyvbemutatón (Fotó: Teknős Miklós)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.