Kacsóh Pongrác János vitéz című daljátékának előbemutatóját Szabó Máté rendezésében március 10-én tartja a Magyar Állami Operaház. Petőfi Sándor elbeszélő költeményének zenés színházi adaptációja máig népszerű a felnőttek és a gyermekek körében egyaránt. Az alkalom lehetőséget ad egyúttal a dalszínháznak arra is, hogy méltóképpen emlékezzen meg a költő születésének kétszázadik évfordulójáról.
Az előbemutató kapcsán tartott péntek délelőtti sajtóeseményen a rendező a koncepció kapcsán elmondta:
Mindazt a fájdalmat és különös mélységet, ami ebben a mesében van, valahogy felnőtt fejjel nagyobb dimenzióban tudjuk esetleg érzékeltetni. Az előadás ezenkívül egy játékos vizuális világ megteremtésére is vállalkozik, amihez a háttérben egy különleges 3D-s látványvilág társul.
– Tanúi lehetünk annak, hogy miként indul el az ember fantáziájában egy történet – magyarázta Szabó Máté. Hozzátette, ez olyan, amikor adott egy tiszta papírlap, amire különböző színekkel különböző vonalakat húzunk, amelyek együttesen már egy egészen új világot teremtenek. A rendező megemlítette alkotótársait is.
Mint mondta, az animációért Huszár Dániel, Berkes Bálint és Czeglédi Zsombor felel, a díszlettervek Horesnyi Balázs, a jelmeztervek pedig Füzér Anni munkáját dicsérik. Koreográfusként Vári Bertalan működik közre.
A János vitéz daljáték puritánabb hangszerelésben
Az előadás egyébként a megszokott, azaz túlburjánzó, romantikus hangszerelés helyett egy egyszerűbb, puritánabb hangszereléssel és kisebb zenekarral kerül újra operaházi színpadra, amelyről már Kesselyák Gergely, az Operaház első karmestere beszélt: – Előveszünk egy új verziót, mondjuk úgy, hogy zeneileg egyfajta ősverziót. Hozzáteszem, hogy ez – mint kiderült – nem létezik, de mégis lehetséges valamit annak hívni. Rácz Márton MMA-ösztöndíjasként foglalkozott az operettek eredeti zenekari anyagainak felkutatásával, ám ez igencsak nehézkes ezeknél a daraboknál. Hiszen tudjuk a János vitéznél is, hogy Kacsóh Pongrác megírta a művet, majd valaki más meghangszerelte, ám az ősbemutatóra Fedák Sári miatt, aki a címszereplőt alakította, bizonyos dolgokat transzponálni kellett.
Ókovács Szilveszter, az Operaház megbízott főigazgatója hangsúlyozta, hogy fontos a kulturális intézménynek a népoperai pillér, s hogy a daljáték az a műfaj, ami széles társadalmi rétegeket tud megszólítani, közérthető, mégis minőségi muzsika.
Mint kiemelte, a Petőfi Sándor művéből készült daljáték igazi helye az Erkel Színházban van, azonban a Petőfi-bicentenárium egy olyan különleges esemény, amelynek alkalmából a magyar kultúrának ez az ikonikus alkotása két estére a március 15-i nemzeti ünnep időszakában az Operaház színpadán kaphat helyet. Ókovács Szilveszter felidézte, hogy a Kacsóh Pongrác által partitúrába hangszerelt műalkotásnak készült Kenessey Jenő, majd később Dénes István általi átigazításokkal egy másik verziója is, azonban ezúttal két rövidebb részlet kivételével ismét a daljáték ősváltozatát hallhatják az érdeklődők.
A darabot 2023 őszén az Erkel Színházban láthatja újra a közönség
– tette hozzá.
Szereplők és az alkotófolyamat
A címszerepben Boncsér Gergely debütál, míg Iluskát Kálnay Zsófia formálja meg. Bagót Bretz Gábor, a francia királykisasszonyt pedig Szemere Zita alakítja.
A sajtóeseményen részt vettek az említett művészek is, akik a felkészülésről is megosztották a tapasztalataikat.
– Semmilyen tapasztalatom nem volt korábban a karakterrel és a darabbal sem, ezt pedig szerencsének éltem meg az alkotófolyamat alatt – mondta Boncsér Gergely. Majd hozzátette, hogy sikerült egy olyan alkotói csapatba és szereposztásba kerülnie, ahol felfedezhette a Kacsóh-műben rejlő lehetőségeket.
A karmester úr azzal kezdte az első olvasópróbát, hogy ez egy remekmű, és tényleg az
– fűzte hozzá a tenor.
Kálnay Zsófia pedig elmondta, hogy habár annak idején a János vitéz volt az első operai élménye, és korábban nem volt egyáltalán szerepálma Iluska, nagyon élvezi a próbákat.
Az alkotók arra is kitértek, hogy a János vitéz daljátékban annyiféle szín és játékosság van, hogy tényleg minden korosztály számára minőségi kikapcsolódás nyújt. Az előbemutatót kétszer, március 10-én és 12-én tűzi műsorára a budapesti dalszínház.