– Az elmúlt években óriási beruházásokra volt lehetősége az Operának. Melyek voltak a legfontosabbak?
– Nagy munkával és konzekvens kormányzati támogatással látványos eredményeket értünk el. Hamar játékképessé tettük a 2007-ben lelakatolt Erkel Színházat. 2013 márciusától már próbaszezont tartottunk benne, és a budapestiek visszataláltak a II. János Pál pápa térre – évek telnek el, mire a társadalom szélesebb tömegei egy színház bezárását vagy újranyitását észreveszik!
Az Eiffel Műhelyházzal világszínvonalú hátteret építettünk az Opera mögé: díszletet-jelmezt-kelléket gyártani, azt raktározni, próbálni és kísérletezni, gyerekközönséget nevelni itt aztán tényleg lehet. Az Eiffel majdnem akkora, mint a Parlament. Majdnem – mert még nagyobb is. Természetesen az egykori Északi Járműjavító Eiffel-csarnoka ipari műemlék, nem Steindl Imre, hanem Feketeházy János MÁV-mérnök alkotása. Mégis erős jelkép, hogy idehaza a legnagyobb középület a magyar kultúra zászlóshajójának, az Operának a bázisa – és ezt az Opera Europa nemzetközi szervezetünk éves kongresszusán is elmondtam, épp az Eiffelben. A miénk kultúrnemzet: nem mintha nemzet és kultúra ne függenének össze mindenütt, de a pánszláv-angolszász-latin tengerben mi senkinek nem vethetjük a hátunkat kulturális értelemben. Ezerrel kell nyomatnunk, átörökítenünk a saját kultúránkat, ezt szimbolizálja, hogy a nemzeti kormányzat épp e célra adta oda az Eiffelt. Kitalálni, szervezni, tervezni, belakni és működtetni pedig életem legizgalmasabb éveit jelentette – eddig. Első generációs értelmiségiként mindig volt valami szégyenérzet bennem, hogy nem eléggé produktív, amit mi, művészek teszünk. Az Operában ez elmúlt: bejön deszka, acél, vászon, szög és cérna, néhány tervező rajzokkal, sok énekes, táncos, muzsikus kottákkal, és a képzeletbeli másik csövön magas minőségű előadás jelenik meg, óriási materiális és szellemi hozzáadott értékkel. A legnemesebb munkák egyike a miénk, nyomában élményalapú oktatással, rekreációval vagy katarzissal.