A Kecskeméti Nemzeti Színház Macbeth-előadásában kulcsszereplő a felvonó

Kovács Lehel rendező mindent megtett azért, hogy a fiatal nézőkhöz közel hozza Shakes­peare Macbeth című drámáját. Nemcsak a jelmezek fiatalosak a Kecskeméti Nemzeti Színház Ruszt József Stúdiószínházának Macbeth-jében, hanem az ének is fülbemászó, sőt még egy lift is működik a színpadon, egy olyan lift, aminek óriá­si a befogadóképessége, ám az hamar kiderül, nem egy szereplő gondolja azt, hogy nem mindenkinek van helye a felvonóban.

2023. 03. 23. 9:00
Macbeth
Fotó: ifj. Háry Péter
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem hozta Kovács Lehel első kőszínházi rendezésének, a Leonce és Lénának parádés megoldásait az új színpadra vitt színmű, Shakespeare Macbethje, amelyet szintén a Kecskeméti Nemzeti Színház Ruszt József Stúdiószínházában mutattak be, de az biztos, hogy most is sok meglepő helyzettel szembesülhetett a néző. Mindjárt az előadás elejétől láthatunk egy liftet. Egy olyan liftet, amelybe befér az egész társulat, de persze egy ember szállítására is alkalmas. Ez leginkább döntés kérdése, hogy ki kivel akar egy liftben utazni. És mivel Shakespeare az emberi természetről értekezik szinte minden művében, most se látunk mást, csak akarnokságot és azt, hogy az isteni igazságszolgáltatás hogyan törli el a föld színéről a cselszövőket.

Macbeth
Macbeth Fotó: ifj. Háry Péter

 

Macbeth gyenge, hisztérikus és önző

Orth Péter Macbethje egy gyenge férfi. Hatalommániája éppen ebből fakad, nem képes férfiként fellépni, ezért a környezete sem képes férfiként tekinteni rá. Kovács Lehel átdolgozásában azt láthatjuk, hogy fontosabb az egész udvarban a tivornya, az önmagukat és az ország sorsát romboló egocentrizmus, mint a józan gondolkodás, Macbeth se tűnik ki, mert nem példamutató a viselkedése.

A darabban többször éneklik Kollár-Klemencz László szerzeményét: „Iszom a bort, ölelem a babámat / úgysem érem keresztül a hazámat / úgysem érem keresztül a világot / elengedem most már / nem őrzöm a lángot”. A dal ahányszor elhangzik, újabb és újabb mélyrétegekkel gazdagítja az előadást, és azon túl, hogy a felszínen a harc feladásáról szól, az isteni igazságszolgáltatásba vetett hit lesz egyre hangsúlyosabb. Főleg akkor, amikor a Mac­beth által közvetlenül vagy közvetetten meggyilkoltak egy üvegfalon keresztül nézik, ahogyan összeomlik, majd eljut az őrület határáig az új király.

A kecskeméti előadás főszereplője mégsem ez a gyenge és hisztérikus, önző és semmilyen valódi értékrendszerrel nem bíró Macbeth, hanem a felesége, Lady Macbeth. Märcz Fruzsina jó választás volt a szerepre, nemcsak azért, mert az ország egyik legsokoldalúbb színésznője, hanem azért is, mert az ő kőkeményre merevített tekintetének játékában a néző elhiszi, hogy van olyan nő, aki a pénzért és hatalomért képes a pokolba kergetni a párját. Ha nem megy szép szóval, akkor beveti persze az ősi trükköt, férjének férfiasságát kérdőjelezi meg, ha nem öli meg a királyt. A darab érdemei közé tartozik, hogy nagy hangsúlyt helyez az összeomlásra. Az előadás során véres fejjel megjelenő halottak egyre jobban az őrületbe kergetik Macbethet, és a néző, ha akarja, ha nem, egyszerűen képtelen lesz elvonatkoztatni korunk értelmetlen háborújától és öldökléseitől.

 

Férfierények nélkül nincsen kormányzás

Mindenesetre az azért a jobb hírek közé tartozik, hogy van lift. Mármint egyrészt van kapcsolat a világok között, van remény arra, hogy a lélek ne kárhozzon el, másrészt a lift valamiféle közösségi összetartó erőként is funkcio­nálhatna – hiszen mindannyian elférünk benne –, csak jön sokszor egy ember, aki elkezdi megmondani, kik azok, akik nem szállhatnak be a felvonóba.

A kecskeméti előadás modern díszleteinek (díszlettervező: Juhász Nóra) és jelmezeinek (jelmeztervező: Pirityi Emese) világában néha furcsán hatnak a shakespeare-i mondatok, de az biztos, hogy veretes, soha érvényüket nem vesztő igazságokat hallhatunk, hogy csak egyet említsünk, például azt, hogy férfierények nélkül nincsen kormányzás. Azok a férfiak, akik az ingatag asszonyi hisztériák szerint élnek, nem pedig betonerős erkölcsi fundamentumok útmutatásai révén cselekednek, úgy végzik, mint Macbeth. Korunkban, amikor Lady Macbethektől hangos a világsajtó, nem lehet elégszer újrajátszani Macbeth történetét, amely leginkább arról szól, hogy együtt megnyerhetünk minden csatát, egymás ellenében viszont biztos vereség vár. Mindenesetre hívtuk a liftet, és úgy tűnik, mindjárt itt is van.

Borítókép: jelenet a drámából (Fotó: ifj. Háry Péter)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.