A József Attila Színházban Dosztojevszkij legösszetettebb műve, A Karamazov testvérek Hargitai Iván rendezésében arra hívja fel a figyelmet, hogy ha a problémákat az ember erőszakkal akarja megoldani, olyan erőket szabadít fel, amelyek az erőszaktevőt is tönkreteszik. Az előadás érdekes megoldása, hogy egyáltalán nem jelenik meg az apa, még csak egyetlen múltba tekintő jelenetben sem, mégis minden körötte forog. A történet bemutatja, hogyan teszi tönkre gyerekei, esetünkben fiai életét az iszákos, nőcsábász, valódi morális értékeket még csak hírből sem ismerő szülő. A rossz apai mintához ugyanis ha akarják, ha nem, kénytelenek viszonyulni a gyerekek, akik viszont – mivel jó mintákat nem igazán látnak a környezetükben – képtelenek lesznek arra, hogy életükben jó döntéseket hozzanak, hogy például azzal a nővel legyenek, aki aztán boldogságot és harmóniát hoz nekik, ahogy arra is képtelenek lesznek, hogy az apjuk rossz szellemiségétől való megszabadulást ne erőszak nélkül képzeljék el.
A Karamazov testvérek élethazugsága
Lukács Dániel a mai fiatal felnőttek felcsattanó reakcióit megidézve játssza Dimitrijt, akit apja meggyilkolásával vádolnak, és akit a büntetőeljárás során látunk a háttérben, de közben úgy, hogy a múlt fontos pillanatai, amelyek hatással voltak a színdarabbéli jelenre, az előtérben lejátszódnak. Elidegenítő effektek nélküli brechti színházat látunk, amelyet olyan modern színházi megoldások egészítenek ki, mint például az, hogy a szereplőnek, aki visszanéz a múltba, egy televízió képernyőjén élőben látjuk az arcát. Ez egyrészt szól arról, hogy ma már az egész életünk, de lassan a gondolataink is be vannak kamerázva. Másrészt arról is, hogy nem tudjuk, nem ismerhetjük, mi van egy ember fejében, mert lehet, hogy amit látunk, az nem a valóság, hanem a valóság meghazudtolása.
Nem figyel senki a másikra
A József Attila Színház előadásában mindenki szajkózza a maga igazát a másikra nem igazán figyelve, miközben úgy tűnik, hogy óriási hazugságkupacok között turkálnak. A Karamazov testvéreknek olyan mértékű élethazugsággal kell szembenézniük, amely le is győzi őket. Ugyanis mindenki elhiszi azt, amit magának hazudik. Korunkban ez a probléma aktuálisabb, mint valaha, érdemes megnéznie mindenkinek, hogy a közösségi média felületein milyen kép látható róla a kitett posztok és fotók révén.