Ezt az eredetileg operettnek készült, a bécsi Karltheater megbízásából komponált művet már a keletkezési története is különlegessé teszi. Puccini csakis azzal a feltétellel volt hajlandó megalkotni, hogy Olaszországban soha nem mutatják be, a forgatókönyvet pedig elolvasás után postafordultával vissza is küldte a feladónak. A bécsiek azonban a szerződésre hivatkozva ragaszkodtak ahhoz, hogy megszülessen a mű. Puccini így végül mégis kötélnek állt, azzal a feltétellel, hogy a librettót az általa kedvelt szerzőtársa, Giuseppe Adami fogja megírni. Így készült el végül a könnyű lírai opera alapjául szolgáló szöveg. Puccini azonban még így is nagyon lassan haladt az alkotómunkával. A bemutató ráadásul az első világháború kitörése miatt is váratott magára, mert az olasz zeneszerző Bécsben nem kívánatos személlyé vált. 1917 márciusában végül egy semleges területen, Monte-Carlóban került sor a premierre, amelyre Puccini nem ment el. Ez volt az egyetlen olyan műve, amelynek bemutatóján nem vett részt.

A háromfelvonásos opera zeneileg is kitűnik a Puccini-életműből. A gazdag, nagyívű és szenvedélyes hangszerelés, amely egyebek mellett a Tosca, a Turandot és a Bohémélet című operákban is megfigyelhető, a korabeli, Lehár és Strauss stílusát is megidéző, az operett műfajhoz kötődő zenei elemek által ebben a műben kicsit könnyedebbé válik.
A csodaszép, könnyen befogadható, hol szárnyalóan szenvedélyes, hol finom és lágy, hol drámai, hol pedig játékos, de mindig érzelemdús és szívhez szóló zene pillanatok alatt magával ragadta a Kodály Központ közönségét. Csakúgy, mint a Pannon Filharmonikusok virtuóz zenészeinek játéka, a szólista énekművészek világszínvonalú előadása és a debreceni Kodály Kórus harmonikus hangzása. A virtuóz művészek által közvetített érzéseket táplálta és felerősítette José Cura páratlanul karizmatikus, érzelemgazdag, szenvedélyes, nem csupán a zenével, de a zenészekkel és az énekesekkel is teljesen eggyé váló karmesteri stílusa. A világhírű művész a kivételes kisugárzású, érzelmekkel teli, közvetlen személyiségével pillanatok alatt magával ragadta és hatása alá vonta mind az előadókat, mind a közönséget.