– Tavaly júliusban vette át a Győri Balett társulatának vezetését Kiss Jánostól, aki huszonkilenc éven át igazgatta az együttest. Milyen út vezetett idáig?
Notre-Dame a tűz markában: öt éve történt a tragédia
Mikor nyit újra a Notre-Dame?
– Tavaly júliusban vette át a Győri Balett társulatának vezetését Kiss Jánostól, aki huszonkilenc éven át igazgatta az együttest. Milyen út vezetett idáig?
– Amikor huszonnégy évvel ezelőtt a társulathoz kerültem, azt gondoltam, három-négy év után új együttest keresek, ahol az új emberek és táncosok inspirálnak majd. Nem gondoltam, hogy a Győri Balettnél maradok és itt inspirálódom egy életre. Végigjártam a ranglétrát: kartáncosként kezdtem, aztán magántáncos lettem, szólistaként, koreográfusként és művészeti vezetőként dolgoztam. Ám sohasem fogalmazódott meg bennem, hogy a Győri Balett igazgatója szeretnék lenni. Mindig az élet hozta úgy, hogy tovább kellett lépnem önmagamon. Örülök, hogy ezt megtettem, mert rengeteg tapasztalatot szereztem, ami biztonságot ad az együttesnek.
– Kiss János tudatosan nevelte ki utódjának, s a mai napig tanácsadóként segíti a társulatot. Szakmailag mit kapott tőle?
– Amikor 2015-ben Kiss János újabb öt évre pályázott, azt mondta nekem, hogy szeretné, ha a következő ciklusban pályáznék a helyére. Bár ez valóban tudatos döntése volt, de, ahogy az előbb is mondtam, nekem nem volt ilyen ambícióm. Rengeteget kaptam tőle, hiszen ő nemcsak a Győri Balett, hanem a magyar táncművészet egyik oszlopos, megkerülhetetlen és megkérdőjelezhetetlen embere. Hatalmas a tánc iránti szenvedélye, folyton azon munkálkodik, hogy a társulat folyamatosan jelen legyen a magyar táncművészet vérkeringésében, s amit képviselünk, a közönséghez is eljusson.
Mindazt, ami vagyok, a teljes társulatnak és nagyrészt neki köszönhetem. Azt azonban meg kell jegyeznem, hogy mindig nagyon szigorú volt velünk. A sok-sok megméretés dönthette el, hogy alkalmasnak talált az igazgatói pozícióra.
– Mindemellett a Győri Balettnél van egy hagyomány: az igazgatót voltaképpen a társulat tagjai választják meg. Az ön esetében ez hogyan történt?
– Én is követtem ezt a szép hagyományt, ugyanis amikor eldöntöttem, hogy megpályázom az igazgatói posztot, leültem a táncosokkal beszélgetni. Felvázoltam nekik a pályázatom főbb elemeit és azt is, hogy mik a terveim az elkövetkezendő tíz évre. Ezután kértem, hogy mondják el a véleményüket, és örültem, mert kivétel nélkül támogattak.
– A Győri Balett napjainkra a magyar táncélet egyik meghatározó együttesévé vált, s ez jórészt elődeinek, Markó Ivánnak és Kiss Jánosnak köszönhető, akik magasra tették azt a bizonyos lécet. Mennyiben folytatja, illetve újítja meg a művészeti tradícióikat?
– Markó Iván mindig megszólította a közönséget és nem volt öncélú a koreográfiája, mindig katarzissal végződtek az előadásai. Kiss János sokat tett azért, hogy nemzetközi szintű maradjon az együttes. Hihetetlen energiákkal menedzselte a társulatot, mindemellett nagyon színes repertoárt teremtett. Én méltó szeretnék lenni ehhez az elmúlt több mint negyven évhez, és azokat az értékeket, amelyeket a társulat alkotói, tagjai megteremtettek, szeretném továbbvinni a jelenre reflektálva.
– Mindezt hogyan képzeli el?
– Először is szeretném erősíteni jelenlétünket Győrben, és megszólítanám a fiatalokat is. A Magyar Táncművészeti Egyetemmel közösen létrejön egy kihelyezett művészeti kar Győrben, így az itt tanuló táncosokkal közös előadásokat tudunk létrehozni és megihletni egymást. Elindítottuk a babatáncszínházi programunkat, ami iránt rengetegen érdeklődnek, s hamarosan mozgásfejlesztő foglalkozásra is lesz lehetőség. Az innováció jegyében fejlesztünk egy alkalmazást, hogy a fiatalokat azon keresztül is meg tudjuk szólítani, valamint van egy webshopunk. Mindemellett táncfilmet is forgatunk.
– Lukács Andrást kérte fel művészeti vezetőnek. Ő milyen alkotói attitűdöt képvisel?
– Lukács András a Bécsi Állami Operaház vezető szólistája volt, ma már itthon dolgozik. Az értékrendünk azonos, s annak örülök, hogy nemzetközi szemléletet hozott az életünkbe. Míg én a cselekményes előadásokban érzem igazán jól magam, addig ő a szimfonikus balettekben, így nagyon jól kiegészítjük egymást.
– Miként írta át a 2020/21-es évaduk előadásait a járvány?
– Nem akarok és nem is tudok panaszkodni, hiszen tavaly július 1-jén kezdődött az igazgatói pályafutásom, s minden cél, amit erre a fél évre kitűztünk, megvalósult. Meg tudtuk tartani a szabadtéri előadásainkat, köztük Szarvason az Anna Karenina címűt, amely elnyerte a legjobb előadás és legjobb koreográfia díját.
Minden bérletes előadásunkat bepótoltuk augusztus végéig, telt házakkal. Szeptemberben nagyon komoly járványügyi intézkedéseket vezettünk be, folyamatosan teszteltük a gyanús eseteket. Mindössze két előadásunk maradt el Győrben, de ezeket pótoljuk, amint lehet. A két-három évvel ezelőtti előadásainkat szeretnénk rögzíteni s online elérhetővé tenni. A Magyar Táncfesztiválon pedig a 750 éves Győrt fogjuk köszönteni mintegy 750 táncossal. Hatalmas feladatok várnak ránk, de közben álmodozunk is: szeretnénk táncfilmen bemutatni a Ne bánts! című produkciónkat, amely a családon belüli erőszakról szól.
– A Müpa a 2020/2021-es évad legjobb együttesének választotta a Győri Balettet. Ezen apropóból milyen produkciókat láthatunk?
– Hatalmas elismerés a társulatnak, hogy mi lehetünk az évad együttese, amit köszönünk a Müpa teljes vezetőségének és közönségének is. A Movements to Stravinsky/Mimi című előadást egy profi csapattal már felvettük decemberben, s hamarosan elérhetővé tesszük. Bízom benne, hogy áprilisban élőben tudjuk bemutatni a GisL-t, amely Lajkó Félix zseniális zenéjére született, s tavalyról hoztuk át, ez lett volna a 40. Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitó előadása. Májusban, Jamie Winchesterrel közösen, a One Way to Heaven című koncertszerű táncelőadást láthatja a közönség.
– Ön szerint mi áll a társulat több mint négy évtizede tartó sikerének hátterében?
– Úgy gondolom, az, hogy bátran nyúlunk a belső értékekhez és képesek vagyunk megújulni. Tiszavirág-életű hivatás a miénk, amelyben fontos a szakmaiság és az emberi oldal is. Mindenki erre teszi fel az életét. A táncosaink pedig szívvel-lélekkel táncolnak, és ezt érzi a közönség.
Mikor nyit újra a Notre-Dame?
A teátrum következő évadjának programját is ismertetik a Vígmajálison.
A Magyar Állami Népi Együttes újra színpadra állítja az Édeskeserű című darabot.
Hogyan tudnék élni nélküled? címmel már javában forog a következő sikervárományos zenés vígjáték.
Mutatjuk, melyik magyar nagyvárosban nyitott új éttermet a McDonald’s
Felesége nélkül utazott el a Házasság első látásra sztárja
Vilmos herceg kész főnyeremény
Ennek sokan örülni fognak: újabb hazai nagyvárosban nyitott éttermet a McDonald’s
Tíz orvossal bővült a Szent-Györgyi Albert orvosi díjasok köre
Soros György: Más országok belügyeibe való beavatkozás nehézségekkel jár, de a be nem avatkozás veszélyesebb lehet
Első gyerekét várja a Jóban Rosszban egykori színésznője
Callum Stylesnak meg kell feszülnie azért, hogy maradhasson
Óriási sportélmény és show lesz a kanadai hokiválogatott budapesti meccse - videó
Káposztás kofta, sült szeretetgolyók fűszeres paradicsommártásban -receptvideó (hirdetés)
Kiderült Donáth Anna szörnyű titka, így tört a saját hazájára
Juszt alpári húzása, ezúttal Orbánnal piszkoskodott, de csúnya vége lett
Mikor nyit újra a Notre-Dame?
A teátrum következő évadjának programját is ismertetik a Vígmajálison.
A Magyar Állami Népi Együttes újra színpadra állítja az Édeskeserű című darabot.
Hogyan tudnék élni nélküled? címmel már javában forog a következő sikervárományos zenés vígjáték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.