Lev Tolsztoj Anna Karenina című műve a társadalmi változások ellenére nemhogy kicsit is vesztett volna az aktualitásából, hanem éppen ellenkezőleg: fontosabb, mint valaha. Mint ahogy a jelentős, nagy művek esetében, mindig izgalmas a nézőknek, hogy az új feldolgozás mire helyezi a hangsúlyt.
A 40. évfordulóját ünneplő Győri Balett Anna Karenina című előadása egyrészt a női lélek bonyolult érzelmi világát táncolja el a finom, apró és lendületes mozdulatok tengerében, másrészt nem feledkezik meg a kortól és társadalmi elvárásoktól független erkölcsi törvényekről sem.
A balett koreográfusa, Velekei László korábban már sikeresen megküzdött Tolsztoj művével, akkor felrúgta az időrendet, mindjárt az elején Anna öngyilkosságával kezdett. Annyiban változtatta meg a nézők műről való gondolkozását, hogy a balett által újraélt történet minden pillanatában emlékeztetett a rendezés, hogy a hűtlenségnek, az árulásnak, még ha tomboló, szenvedélyes érzések miatt történik is, kegyetlen ára van.

Fotó: MTI/Krizsán Csaba
Az új, temérdek mélységet feltáró és egyedi mozdulatsorokkal teli koreográfiájában, bár Velekei most megtartotta a mű kronologikus sorrendjét, szintén nagyon hangsúlyos mindez. A nézőt nem igazán tudja elragadni Anna szenvedélyes érzelmeinek tombolása, mert egyrészt időről időre hallható lesz az egyre közeledő vonat hangja, amely a főszereplő későbbi öngyilkosságára utal, másrészt pedig a legfontosabb pillanatokban felbukkan egy ördögi figura, amely akár Anna lelkiismerete is lehet, akár a végzetet is megtestesítheti.
Velekei érzéki koreográfiája, amikor Anna lelkének rezdüléseit ábrázolja a balett nyelvén, az első felvonásban még sok apró mozdulatra helyezi a hangsúlyt. Ebből a sok apró mozdulatból áll össze az a néhány fontos, mondattá váló gondolat, amelyek segítenek abban, hogy a nézők elmerülhessenek a női lélek legmélyebb útvesztőiben. Ekkor Anna még vörös ruhában táncol, ez a hűtlenség után feketévé válik.
A második felvonásban már eltűnnek az apró mozdulatai, lelkének finom rezdülései tomboló viharokká változnak, a szerelem, a racionalitást nélkülöző álmodozás kétségkívül szépséges tánca helyett az egyre inkább széteső személyiség szomorú megnyilvánulásait láthatjuk.