– Az önök évfolyama valóban annyira összetartó volt, hogy nem bírtak/tudtak megválni egymástól? Lépjünk vissza negyven-ötven évet az időben!
– Negyven éve jöttünk Győrbe, az egész történet olyan, hogy ha az ember belegondol, el sem hiszi. Mint minden balettet tanuló gyermeknek, nekem is az volt az álmom, hogy az Operában táncoljak. A szemben lévő épületben tanultunk, már első évfolyamos korunktól ott statisztáltunk gyerekszerepekben kilenc éven keresztül, gyakorlatilag ott nőttünk fel. Reggel nyolctól kezdődtek a szakmai órák, este hatkor fejeztük be a sulit, utána, ha előadás volt, mentünk az Operába. Gyerekfejjel ez valami egészen fantasztikus volt. Akkoriban az orosz klasszikus balett volt repertoáron, meg egy-két Harangozó-darab és Seregi-koreográfiák. Lőrinc György, az Operaház igazgatója meghívott egy Béjart-előadást. Mondta nekünk, hogy Brüsszelből jöttek, és hogy ott teljesen más a táncos kultúra, de ki tudta, hogy hol van Brüsszel vagy ki az a Béjart? 15-16 évesek voltunk.
– Tehát nem klasszikus balett, hanem inkább táncszínház?
– Beültünk a Tűzmadár főpróbájára, ami olyan érzéseket váltott ki belőlünk, amilyeneket korábban nem tapasztaltunk. Akkor láttuk először Markó Ivánt, aki már kint táncolt. Ez a hetvenes években volt. Mindent értettünk: a forradalom elbukott, egyetlenegy partizán maradt életben, aki tűzmadárrá változott, majd a végén megjelent harminc tűzmadár a színpadon. Leírhatatlan hatással volt ránk az egész előadás!
– És akkor azt mondták, hogy önök is ilyet akarnak táncolni?
– Olyan forradalmi hangulat alakult ki, hogy a balettintézet igazgatója, Kun Zsuzsa másnap szólt, hogy fejezzük be ezt a vircsaftot, mert baj lesz. Markó Iván visszament Brüsszelbe, mi pedig Krámer Gyurival azon fantáziáltunk, hogy milyen jó lenne együtt maradni, de hova menjünk, mi legyen, hogy legyen?
– Hogyan jött a képbe pont Győr?
– Az egyik évfolyamtársunk édesapja szólt, hogy Győrben új színház épül. Éppen Szentendrén, a fiatal művészek fesztiválján voltunk egy fórumon, amikor jött egy nagy ember, a kultuszminiszter Pozsgay Imre. Köszöntötte az ipar-, képző-, zene-, film- és színházművészeti főiskolásokat, de minket, táncosokat nem említett. Én akkor feltettem a kezem, hogy mi is itt vagyunk, a balettintézet, és ott mondtuk el neki Krámer Gyurival a terveinket: a Győrben épülő színházban szeretnénk az évfolyammal együtt társulatot alapítani; ráadásul van egy fantasztikus magyar táncos Brüsszelben, Markó Iván, ő lenne a vezetőnk. Pozsgay érdeklődött az elképzelésünk iránt, és elkérte a telefonszámomat. Amikor Markó itthon vendégszerepelt, felkértük, hogy ő legyen a vezetőnk. Meglepődött, de másnap, előadás után a Metropol sörözőben eldöntöttük: megvalósítjuk a tervünket. Így kezdődött.