Mert a piacozó gazdák és gazdaasszonyok legnagyobb és örök tudománya: mit hol és kinél keressünk? Vagyis: kik a legjobbak? Most olvasom Teleki Sándor gróf naplóját; a XIX. századi főúr azt írja Újabb emlékirataiban, hogy az erdélyi Mezőség, ez a ma zenéjéről oly híres tájegység volt a régi Kolozsvárnak, „mint hajdan Sardinia Rómának” – a granáriuma. Vagyis ’éléstára’. S hogy mit tartalmazott e hajdani „gabonásház” vagy „élésház”? Mai szemmel nézve is csupa izgalmas dolgot. Bár a nagy Teleki gróf szinte fumigálja a kolozsvári piacnak efféle portékáit, mint a „kalotaszegi borsó, a tordai bőröspecsenye és pogácsa, a szilágyi szőlő és birsalma, a székely vászon és fenyővíz, a brassói túró és kása, a szegedi szappan és paprika, a zsoboki márvány és perecsenyi hagyma”. Ez „mind-mind smafu” – „ez még mindig nem posició!”. Sőt még a „bányai gesztenye, a besztercei hagyma, a borgói deszka” sem az – hanem, és ez a lényeg: a „szamosújvári kecskebőr és báránybőr, a kendilónai sajt, s a válaszúti dinnye; – az apahidai vízválasztó hegyláncolat mögül a Mezőségről jön a hús, mindenféle nemben, az ökörtől kezdve le egészen a csirkéig; a gabona, a nehéz tiszta búzától a zabig, a méz és viasz, a legnemesebb bor, a cegei, gyekei, katonai tavak halai és vízi vadai, csoportja a libáknak”. Mind-mind a mezőségi granáriumból jön, írja Teleki Sándor gróf. (Általában nem idézik az 1882-ben kelt részletének végét – „serege velük együtt: csoportja az „oláh diákoknak”.) Ezt írja Teleki Sándor, a „vad gróf”, akit „tettvágy, ember- és életszeretet, bátorság és kalandos vágyak változatos úton vezettek végig”, ahogyan Csetri Elek, legjobb kutatója jellemzi őt.