Azt már több hazai, illetve külföldi kutatás is megállapította, hogy a közösségimédia-oldalakon megosztott privát tartalmak nem mindig tükrözik a valóságot. Az idővonalon pörgetve folyamatosan boldog családokról, párokról készült képeket látunk, de vajon ez valóban így van? – A közösségimédia-felületen elnagyoltak az érzelmek, a helyzetek és a képek. Szebbnek, okosabbnak, boldogabbnak akarunk látszani, hogy kitűnjünk a tömegből, és hogy kvázi „legyőzzük” a másik felet, mert hát ő is állandóan boldog fotókat tesz ki. De ugyanez igaz egyébként a negatív irányban is, ugyanis egy-egy szomorú poszt vagy egy egyszerű szomorú szmájli rengeteg hozzászólást generál – osztotta meg gondolatait a Naplóval Klausz Melinda közösségimédia-specialista.
Társadalmi elfogadottság
– Már öt-hat évvel ezelőtt készítettek egy statisztikát ezzel kapcsolatban, és azt találták, hogy azok a párok, akik sokat posztolnak, a valóságban nem annyira boldogok. Mert nem magukkal vannak elfoglalva, hanem a külvilággal. Azoknak üzennek, azoknak mutatják, hogy minden rendben, akik egyébként valóban boldog párkapcsolatban élik az életüket, örülnek egymásnak, és ezt az örömöt nem igazán akarják állandóan megosztani – válaszolta a következő kérdésünkre: miért van tele az internet boldog párok képeivel?
Megállás nélkül közölni kívánunk: először lefotózzuk az ételt, és majd csak utána fogyasztjuk el. Halmozzuk a képeket a telefonunkban, lájkokkal biztosítjuk be magunkat, a kapcsolatainkat: ezek vajon hova vezetnek?
– Egyrészt így dokumentálunk: a korábbi nyomtatott fotóalbumok már alig léteznek, a közösségimédia-felületeken viszont meg tudunk találni mindent a régmúltból is. Pont emiatt vezették be az Emlékek funkciót a közismert közösségi portálon, amely az adott napon megosztott korábbi évek tartalmait mutatja meg. A „közléskényszerhez” hozzájárult a technológia fejlődése is, hiszen amíg régen heteket, napokat kellett várni egy-egy fénykép elkészülésére, manapság pedig olyan jó kamerákkal felszereltek már az egyszerűbb okostelefonok is, ha jól látjuk a világot, akkor előfordulhat, hogy egy-egy fényképezőgépnél is jobb minőségű fotókat gyárthatunk. Ha megnézzük a posztok évek során történő változásait, egyre kevesebb szöveget osztunk meg, inkább a fotó és egyre inkább a videó a népszerű – ismertette, majd a lájkok „miértjéről” osztotta meg véleményét: