Az univerzum titkait kutatják az új NASA-missziók

Az Úttörők nevű új program keretében az amerikai űrügynökség négy, kisebb volumenű asztrofizikai küldetést választott ki – olvasható a bama.hu oldalán.

Forrás: bama.hu - mediaworks2021. 01. 11. 8:35
cfxc Forrás: pexels

A kozmikus jelenségek, mint például a galaxis (az univerzum) kialakulása és fejlődése, az exobolygók kutatása, valamint a nagy energiájú neutrínók és a neutroncsillagok egyesülésének feltárására új platformokkal, kis méretű műholdak, úgynevezett SmallSatok, valamint tudományos léggömbök segítségével készül a NASA – írja a hirado.hu.

„Ezeknek a vizsgálatoknak kiemelt célja, hogy kiderítse, hogyan lehet nagy hatású asztrofizikai kísérleteket végezni kis költségvetéssel” – mondta Thomas H. Zurbuchen, a NASA tudományos missziójának munkatársa. „Ezek a kísérletek olyasmire lesznek képesek, amiket az egyéb NASA-projektek jelenleg nem tesznek lehetővé, és hasznos kiegészítést nyújtanak majd ahhoz, hogy pótoljuk hiányzó ismereteinket az univerzum egészének megértéséhez” – olvasható a NASA oldalán.

Az univerzum kimeríthetetlen titkainak feltárását tűzték ki célul
Fotó: pexels

• Az Aspera elnevezésű projektben egy SmallSat vesz részt, amely a galaxis evolúcióját tanulmányozza majd. A kis műhold ultraibolya fényben végzett megfigyelésekkel vizsgálja a galaxisok közötti térben lévő forró gázt, az úgynevezett intergalaktikus közeget, valamint az ennek be- és kiáramlását a galaxisokból.
  • A Pandora projekt szintén egy kis műhold segítségével tanulmányoz majd 20 csillagot és 39 exobolygójukat látható, valamint infravörös fényben. Célja a csillagok és a bolygó légköréből érkező jelek szétválasztása lesz. Annak megértése, hogy a csillagok előtt elhaladó bolygók okozta fényváltozásokon keresztül miként lehet meghatározni az exobolygókat, kiemelt terület a Naprendszeren túli lakható bolygók keresésében.
  • A StarBurst is egy SmallSat, elsődlegesen a neutroncsillagokra fókuszál. Érzékeli azokat a nagy energiájú gammasugarakat, amelyek olyan csillagközi eseményekből származnak, mint például a sűrű csillagmaradványok egyesüléséből keletkező úgynevezett neutroncsillagok. Ezeket jelenleg gravitációs hullámokon keresztül észlelik a Föld megfigyelőközpontjai. Ezeknél az eseményeknél keletkezik a legtöbb nehézfém, mint például az arany és a platina. Eddig egy ilyen eseményt figyeltek meg a gravitációs hullámokban és a gammasugarakban, a tervek szerint azonban a StarBurst évente akár tízet is találhat.
  • A PUEO egy ballonmisszió, amelyet az Antarktiszról indítottak el, és amely felismeri az ultramagas energiájú neutrínók jeleit, amelyek értékes mintákat tartalmaznak a legmagasabb energiájú asztrofizikai folyamatokról, beleértve a fekete lyukak keletkezését, valamint a neutroncsillag-összeolvadásokat. A neutrínók zavartalanul haladnak az univerzumban, és több milliárd fényévnyire történt eseményekről adnak információt.
  • A teljes cikk ITT olvasható.