Az irigység nagyon csúnya dolog. Restellem is, hogy ez az érzés minden nap bekavargott az életembe az elmúlt héten. Viszonylag hosszú idő után újra a Wachau-Kremstal-Kamptal-Traisental négyszögbe látogattunk egy veltelini-rizling túrára. Hideg volt ugyan, de a táj így is szívmelengető, néha még a nap is kisütött.
Sok honfitársunk kedveli ennek a vidéknek a borait, ezért nem is azokról szeretnék ezúttal szót ejteni. Vagyis mégis, mert a borok ismerete nélkül nehéz megérteni egy-egy termelő indíttatását, tevékenységét, filozófiáját.
Fontosabbnak tartom ezúttal néhány olyan tény felvázolását, ami jó harminc éve motoszkál bennem és elég gyakran hangot is adtam véleményemnek hazai viszonyainkra adaptálva.
Tíz pincészetet látogattunk meg, a környék talán legjavát. Volt kisebb-nagyobb, szövetkezeti alapon működő és sok családi, viszonylag fiatal és 1800 éves falak között ténykedő. Gazdag kínálat, igaz? A tíz pincészetből egyetlen egy említette meg finoman, hogy az utóbbi két évben lettek eladási problémáik, most talán kezdenek belőle kilábalni.
De érdekes módon magyarázatot is azonnal adtak a jelenségre: rosszul mérték fel az igényeket és túl nagy mennyiség szorult be náluk, gyorsabban növekedtek, mint ami indokolt lett volna. Nem szidták a versenytársakat. Nem keresték a felelőst a Covidban, rossz évjáratban, gyenge hozamokban, jégesőben, rossz marketing ötletekben és így tovább.
Ezzel szemben minden egyes pincészetnél elhangzott a következő tömör mondat: bármilyenek is a szabályozások, körülmények, egyebek egy dolog van, amiből engedni nem lehet, ez a minőség. Magyarul minőség mindenek felett. Mindegy milyen borról beszélünk. Lehet zöld veltelini, rizling vagy egy kamptali Zweigelt, lehet DAC besorolású vagy Smaragd Wachauból, lehet érlelt vagy fiatal, teljesen mindegy.