Legkevesebb tizennyolc napot kell még várnia ifj. Tóth Jánosnak és Tóth Imrének arra, hogy megnyerjék az idei magyar bajnoki címet. A Peugeot 206 WRC pilótájának és navigátorának nem sikerült győznie az augusztus 3–5-én megrendezett Budapest-ralin, pedig futamgyőzelem esetén már a fővárosi Pólus Center parkolójában ünnepelhetett volna a Symphonia Rally Team kettőse.– A nyilatkozata alapján számomra úgy tűnt, inkább örült annak, hogy egyáltalán célba értek a Budapest-ralin, mint hogy bánkódott volna a második hely miatt – vetettük fel ifj. Tóth Jánosnak.– Pontosan így van. Rengeteg olyan problémánk volt ezen a versenyen, amilyenekkel az eddigi futamokon nem találkoztunk. A mondás, miszerint a baj nem jár egyedül, esetünkben újra bizonyítást nyert, hiszen a gondok csőstül jöttek. Ezért örülnünk kell az abszolút második helynek, és a következő versenyre megpróbálunk jobban felkészülni.– Miért mondja, hogy jobban felkészülnek?Talán követtek el olyan hibát, amely befolyásolta a végeredményt?– Egyetlen, a verseny végkimenetele szempontjából meghatározó problémánk az volt, hogy egy nagyon puhára beállított futóművet kaptunk a Peugeot-tól. Ez egy újabb fejlesztésű, aszfaltra való rugó-gátló kombináció, amely Franciaországban kitűnően működött, Magyarországon azonban nem. Sajnos sem tesztelni, sem később kicserélni nem volt lehetőségünk.– Hibázott-e valaki pénteken reggel, amikor négy percet késtek az aznapi első gyorsasági szakasz rajtjánál?– Nem. Mivel ez Európa-bajnoki futam volt, kevesebb lehetőségünk volt a szervizelésre. Reggel kijöttünk a zárt parkolóból, beálltunk a szervizparkba, ahol összesen tíz percet tölthettünk. Amikor felemeltük az autót, láttuk, hogy folyik az üzemanyag. Két lehetőségünk volt: vagy elindulunk úgy, és kockáztatjuk, hogy kigyullad az autó, vagy megjavítjuk és elkésünk. Érthető okok miatt az utóbbi megoldást választottuk.– A Budapest-ralit megnyerő Turi Tamás viszont tökéletes versenyt futott, a győzelme értékét az sem kisebbíti, hogy ön végig problémákkal küszködött. Többen úgy gondolják, hogy a következő években ifj. Tóth Jánosról és Turi Tamásról szól majd a magyar ralibajnokság.– Azt nem merném mondani, hogy egyetértek, hiszen senki sem tudhatja, hogy jövőre ki milyen autóval, milyen háttérrel áll rajthoz. Turi Tamás mellett még legalább két-három olyan pilótát tudok mondani, aki egy versenyképes A-s járművel harcba szállhatna a bajnoki címért.– Kik azok?– Mindenféle sorrendiség nélkül megemlíthetem Bútor Róbertet, Érdi Tibort vagy Tagai Tamást.– A következő két versenyen egyetlen második hely is elegendő ahhoz, hogy megszerezze a negyedik abszolút bajnoki címét. Ez megnyugtatja?– Teljesen nyugodt vagyok, de egy abszolút bajnoki címet abszolút első hellyel illik megszerezni. Ez azt jelenti, hogy győzni szeretnénk a Zala-ralin (augusztus 31–szeptember 2.). Persze tudni kell kompromiszszumokat kötni, ezért ha úgy adódik, nem fogunk mindent kockára tenni a futamgyőzelemért, ami nem jelenti azt, hogy ne tennénk meg érte mindent a józan ész határain belül.– A múlt héten volt szerencsénk találkozni a Hungaroringen. Mind a három napon kint volt a pályán?– Nem, csak a pénteki szabadedzéseket néztük végig. Nem a szívem csücske a Formula–1, de most először a boxutcában folyó munkát is testközelből figyelhettük, s ez lenyűgözött. A Prost-Peugeot csapat vendégei voltunk, és leginkább a fantasztikus felkészültség, a hihetetlenül pontos, összehangolt munka ragadott meg. Ennek ellenére a rali maradt a szerelmem.– Van kedvenc versenyzője a Formula–1-ben?– Mika Häkkinen rendkívül szimpatikus számomra, ráadásul nagyon gyors is. Rendkívül szerény ahhoz képest, amit eddig elért.
Balazs Orban: We Need Community Spaces Where Mockery, Destruction and Deceit Don’t Rule
