Kanyarok kanyarja

K. Z.
2000. 08. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb állomásához érkezett a száguldó cirkusz, a Formula–1-es pilóták holnaptól a belga Ardennekben található, kies Spa-Francorchamps-ban versengenek a pontokért. A 6968 méterével a jelenlegi leghosszabb pályának számító Spa a legszebb és az egyik legkedveltebb helyszín az autósport csúcsszakágában. A Liége-től délkeletre fekvő pályán vasárnap elölről kezdődik az idei világbajnokság, hiszen öt futammal a vége előtt az első helyezett Häkkinen (64) és a harmadik Coulthard (58) között mindössze hat pont a különbség.Spa-Francorchamps-ban 1950, azaz a világbajnokság kezdete óta rendeznek F1-es futamokat, bár a 70-es években Nivelles és Zolder adott otthont a Belga Nagydíjnak. Spa királya az 1994-ben Imolában halálos balesetet szenvedett háromszoros világbajnok brazil Ayrton Senna, aki ötször nyert itt, 1988 és 1991 között egymás után négy alkalommal intették le elsőként. Csak egy győzelemmel marad el tőle a jelenleg is aktív és a vb-összetettben 62 ponttal a második helyen álló Michael Schumacher, aki 1992-ben, 1995-ben, 1996-ban és 1997-ben bizonyult a leggyorsabbnak (1994-ben szabálytalanság miatt megfosztották első helyétől a kerpeni pilótát – a szerk.). Ugyancsak négy Belga Nagydíj-elsőséget szerzett a legendás skót, Jim Clark (1962–65).Spa-Franchorchamps-ban eddig két haláleset történt: legutóbb 1985. szeptember 1-jén az ezermérföldes sportkocsiversenyen Stefan Bellof veszítette életét a híres-hírhedt Eau Rouge („vörös víz”) kanyarban.Az Eau Rouge talán a világ legizgalmasabb, leghajmeresztőbb kanyarkombinációja. A célegyenes végén a versenyzők jobbra kanyarodnak, majd egy meredek lejtőn majdnem 300 kilométeres óránkénti sebességre gyorsítanak. A lejtő alján található az Eau Rouge, egy bal-jobb sikán, amelynek a kijáratánál ugyanolyan meredeken emelkedik az út, mint a cikcakk előtt.Néhány vélemény az Eau Rouge-ról:Jacques Villeneuve: „A bal után vakon fordulsz be jobbra, mert egy pillanatra köd ereszkedik a szemedre, elveszíted a látásod. A kanyar túl szűk ahhoz a sebességhez, amelyekre a mi autóink képesek, de mivel a kijáratnál a pálya hegynek felfelé folytatódik, az autók képesek ezzel a hatalmas sebességgel is az úton maradni. Egyszerűen csak kapaszkodsz a kormányba, és reménykedsz abban, hogy minden rendben lesz. Harc a túlélésért. Fantasztikus!”Gerhard Berger: „Őrületes erők hatnak rád, és lefelé rángatnak, amint haladsz a lejtőn. Abban a kanyarban olyan vagy, mint egy ágyúgolyó. Olyan hihetetlen erők érvényesülnek, hogy az autók kitörnek, a kerekek részben felemelkednek az aszfaltról.”Michael Schumacher: „Ez a színtiszta szenvedély. Nincsenek szavak, amelyekkel leírható ez az érzés.”Ralf Schumacher: „Itt tényleg muszáj összeszorítanod a farpofáidat.”A tavalyi versenyt itt, Spában David Coulthard nyerte, miután a rajtot követően összeakadt Häkkinennel, és a finn megpördült. Az edzések elsősorban a két BAR-autó baleset-sorozatáról maradnak emlékezetesek. Jacques Villeneuve és Ricardo Zonta versenygépe az Eau Rouge kijáratánál óriási sebességnél „kitört” és ide-oda csapódott a pályát határoló falak között. Szinte hihetetlen, hogy mindketten karcolás nélkül úszták meg az esetet.Vasárnap ismét késhegyre menő csata várható Michael Schumacher és a két McLaren-Mercedes, Häkkinen és Coulthard között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.