Tegnap nem sokkal fél kettő előtt még azt tudatta a világgal Szórád József ügyvezető igazgató, hogy remélheti: Baumgartner Zsolt eddigi támogatása nem volt hiábavaló, a 22 éves autós indulhat az idei világbajnokságon. Hogy így legyen, a Mol megtette végső szándéknyilatkozatát, amelyet Szórád úr „visszavonhatatlannak” minősített. Az új elhatározás lényege, hogy a Mol „a korábbi tárgyalásokat követően kibocsátott, az eredeti szándéknyilatkozatban megjelölt keretnél akár magasabb, teljesítményarányos, külön megnövelt motivációs összeggel” kész támogatni Baumgartner Formula–1-es indulását, föltéve, ha a cserébe kért garanciákat a többségében állami irányítású kft. biztosítja. A Mol új, végső ajánlata valamennyi lényeges kérdést érinti, a kért garanciák pedig – a társaság álláspontja szerint – teljesen elfogadottak a Formula–1-ben.
Baumgartner Zsolt menedzsmentje más véleményen volt. Alig fél órával a Mol bejelentése után tudatta az MTI-vel, hogy „a Mol Rt. csütörtökön – a Minardi-szerződésben foglaltak teljesítésének utolsó napján – a 2003. november 11-én kelt szándéknyilatkozatához képest olyan módosításokat kívánt érvényesíteni, melyek a technikai sportok területén nem vállalhatók fel. Ezzel valószínűleg ellehetetlenül Baumgartner Zsolt Forma–1-es szereplése”, ami azt jelenti, hogy a december 23-án megkötött szerződés ellenére Baumgartner Zsolt valószínűleg nem indulhat a Minardi-Cosworth-szal a március 7-én Melbourne-ben kezdődő világbajnokságon.
Információink szerint a Mol kész volt a kötelezettségvállalásra, feltéve, ha Baumgartner Zsolt nemcsak leszerződik a Minardihoz, hanem valóban rajthoz is áll, s emellett vállalja, hogy pontot szerez a versenyeken. Azaz a befejezett futamoktól (150 millió forintot érne, ha a versenyző legalább tízszer célba érkezik) és a megszerzett pontoktól függ az összeg, amely szerencsés esetben nagyobb is lehetett volna a kért 380 millió forintnál: akár a
4-500 millió forintot is elérhetné. A versenyző menedzsmentje azonban nem vállalta a feltételeket, a társaság pedig azt nem vállalja – tudtuk meg –, hogy olyan versenyzőben bízzon meg, aki nem bízik magában.
A támogatás teljesítményhez kötésében az is szerepet játszhatott, hogy a Minardi pénzügyi mutatói nem a legjobbak, az istálló tavaly 18 millió dollárral kevesebb bevételt produkált, mint tervezte. A Molnál úgy vélik, ebben szerepe volt annak is, hogy a versenyzők hasonló támogatási szerződésekkel bírtak, mint amilyet most a Mol kínált végső megoldásként. A biztosítékok beiktatásában annak is (fő)szerepe volt, hogy a társaság nem láthatta azt a megállapodást, amelyet a Minardi kötött Baumgartner Zsolttal, az istálló, és egyben az indulás feltételeiről csak a versenyző menedzsmentjétől kapott tájékoztatást, szóban – állítják a Mol háza táján.
Egyelőre tehát veszélyben van Baumgartner Zsolt Formula–1-es szereplése, ezzel együtt a sportminisztérium optimista. Szigetvári Viktor sajtófőnök szerint a tárca bízik abban, hogy előteremtik azt a négymillió dollárt, amely mellé az állam befektetheti az összegnek megfelelő 844 millió forintot, azaz a minisztérium a kormányhatározatnak megfelelően továbbra is tartja az ajánlatát.
A Mol Rt. tegnap este tájékoztatón jelentette be, hogy az elutasítás ellenére február 29-ig fenntartja szándéknyilatkozatát.
Baumgartner menedzsmentje közleményben köszönte meg „a Mol Rt. éveken át nyújtott, megtisztelő támogatását”, leszögezve, hogy a cég „váratlan és kedvezőtlen döntése után minimális esély maradt arra, hogy Baumgartner Zsolt idén Formula-1-es versenyző legyen”, és sajnálva, hogy „a végleges és visszavonhatatlan ajánlat mind az összeg nagyságát, mind feltételeit tekintve jelentősen eltér attól a szándéknyilatkozattól, amelyet a Mol Rt. korábban kinyilvánított”.
A Baumgartner Teamnek tegnap kétmillió dollárt kellett volna átutalnia a Minardi számlájára, de a decemberi szerződés egyhetes csúszást még megenged.
***
IDŐRENDBEN – BAUMGARTNER ZSOLT.
2003. május 15.: A Jordan-Ford tesztpilótája. Július 14.: Első alkalommal teszteli a Jordan-Ford autóját. Augusztus 1.: a hockenheimi Német Nagydíj tesztelésén 9. tizenegy indulóból. Augusztus 22.: a Magyar Nagydíj tesztelésén tizenegy versenyző közül a 7. Augusztus 23.: a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) engedélyt ad, hogy a balesetet szenvedett ír Ralph Firman helyett Baumgartner Zsolt folytassa a Jordan-Ford 12-es rajtszámú autójával a XVIII. Magyar Nagydíjat. Az időmérő edzésen 19., a Magyar Nagydíjon motorhiba miatt a 35. körben feladja a versenyt. Szeptember 1.: bejelentik, hogy Baumgartner tesztel Monzában. Szeptember 3.: 18. a monzai teszten, 22 induló közül. Szeptember 11.: Az Olasz Nagydíjon ismét fölkérik Firman helyettesítésére. Szeptember 12–14.: az Olasz Nagydíjon a 18. helyről indul, a futamon 11. Október 1.: szerződési ajánlatot kap Eddie Jordantól, 10 millió dolláros szponzori támogatást kellene előteremtenie, ami a december
1-jei határidőig nem sikerült. December 17.: a Minardi-Cosworth hivatalos ajánlatot tesz, a megállapodás feltétele 8 millió dollár kifizetése. December 22.: bejelentik, hogy a magyar kormány kész támogatni a Formula–1-es szereplését – befektetésként. December 23.: aláírja szerződését a Minardihoz, egy évre, hároméves opcióval. 2004: január 7.: bejelentik, hogy a magyar állam az idei költségvetés tartalékából 844 millió forintot fektet abba a cégbe, amely a versenyzéséhez kapcsolódó jogokat birtokolja. Január 9.: a Mol Rt. jelzi, újra kívánja tárgyalni a szponzori támogatás feltételeit. Január 14.: a Mol Rt. visszavonhatatlan szándéknyilatkozatot tesz, amelyet a menedzsment nem fogad el.
Vizsgálat indult Franciaországban a X ellen, mert az algoritmusa alkalmas lehet külföldi beavatkozásra
