Magyar idő szerint tegnap hajnalban Talmácsi Gábor nagyszerű hét végére tehetett volna pontot az idei gyorsaságimotoros-világbajnokság 12. futamán, a Japán Nagydíjon Motegiben. Egyrészt hét közben aláírta szerződését a KTM-mel arról, hogy jövőre már egy géposztállyal feljebb, a 250 kcm-esek között versenyez, másrészt szombati csodás versenyzésével megszerezte élete első pole pozícióját a 125 kcm-eseknél. Aki a jubileumokat szereti, megjegyezheti, hogy utóbbit pályafutása 75. vb-futamán sikerült elérnie – első magyarként – Talmának, de az igazi ünnep természetesen a tegnapi győzelem után következhetett volna. Honfitársunk elkapta a rajtot, de az első kanyarra már csak negyedikként dőlt rá. Ezután hihetetlenül változatos küzdelem kezdődött az élen a „mi fiunk”, KTM-es finn csapattársa, Kallio, valamint a svájci Lüthi és az olasz Pasini között, ráadásul tapadt rájuk egy másik négyes boly is. Ami aztán néhány csatlakozóval tízessé állt össze egészen addig, amíg az olasz Simoncelli nem bukott egy nagyot. Talmácsi visszaesett a 6. helyre, de bravúros előzésekkel a 3. pozícióba került, s éppen az éllovasok után vetette volna magát, amikor a 13. körben a pálya végén egy napos szakaszon felborult, és bezuhant egy felüljáró alá. Így került a fényről az árnyékba…
Ennek ellenére nem omlott össze, hiszen így nyilatkozott: „Nem lehetek boldog, de nem vagyok elkeseredve sem. A motor beállításai jól sikerültek, azonban a végsebesség nem volt az igazi. Amikor visszaestem a hatodik helyre, azért harcoltam, hogy Kallio és Lüthi ne lépjen meg, és igyekeztem minél gyorsabban felzárkózni mögéjük. Amikor megelőztem Pasinit, lekerültem az ideális ívről, ahol a pálya eléggé poros volt. A hátsó kerék tapadása megszűnt, és a gázadást követően sajnos elestem. Szerencsére semmi bajom nem lett, de sajnálom, hogy nem szerezhettem pontot.” A 16. kör célegyenesében Lüthi is elvágódott, ráadásul a spanyol Gadea keresztülment a lábán, mielőtt telibe kapta volna a motorját. A két roncs miatt azonnal leintették a viadalt, s mivel túl voltak a verseny nyolcvan százalékán, végeredményt hirdettek. Szegény Lüthi nem tudott felállni a dobogó második fokára…
A 250 kcm-esek között hazai győzelmet ünnepelhettek a motegi nézők, hiszen a japán Aojama Hirosi Talmácsival ellentétben a pole pozíció megszerzése után a futamot is megnyerte. Ugyanígy tett a MotoGP-seknél az olasz Loris Capirossi, ám e géposztályban nem ez volt a legnagyobb meglepetés, hanem az, hogy az extraklasszis Valentino Rossi összeütközött olasz honfitársával, Marco Melandrival, így a kavicságyban beszélhették meg, ki hibázott. Rossi akár már most újra világbajnok lehetett volna, ám így legalább hét végéig, a malajziai Szepangig várnia kell. Eddig hat vb-t nyert, egyet-egyet 125 és 250 kcm-ben, négyet a „királykategóriában”. Bukás ide vagy oda, érik a hetedik.
Eredmények, Japán Nagydíj: 125 kcm: 1. Kallio (finn, KTM) 30:10,854 perc, 2. Lüthi (svájci, Honda) 30:10,965, 3. Faubel (spanyol, Aprilia) 30:12,371, … 21. Tóth Imre (Aprilia) 30:58,841. Talmácsi Gábor (KTM) a 14. körben kiesett. Az öszszetett állása: 1. Lüthi 164 pont, 2. Kallio 161, 3. Talmácsi 120, … 25. Tóth 7. 250 kcm: 1. Aojama (japán, Honda), 43:52,454 p, 2. Pedrosa (spanyol, Honda) 43:57,76, 3. Stoner (ausztrál, Aprilia) 44:00,235. Összetettben: 1. Pedrosa 226, 2. Stoner 163, 3. Dovizioso (olasz, Honda) 144. MotoGP: 1. Capirossi (olasz, Ducati) 43:30,499 p, 2. Biaggi (olasz, Honda) 43:31,978, 3. Tamada (japán, Honda) 43:46,726. Összetettben: 1. Rossi (olasz, Yamaha) 261, 2. Biaggi 149, 3. Edwards (amerikai, Yamaha) 133.