Amit Bernie Ecclestone a fejébe vesz, az inkább előbb, mint utóbb úgy is lesz, de a Forma–1 mindenható urának az első oroszországi futamra éppenséggel harminc évet kellett várnia. Számunkra azért is ismerős a sztori, miszerint 1983 őszén az akkori szovjet pártfőtitkár, Jurij Andropov hallani sem akart a népnyúzó kapitalisták aszfaltbetyárkodásáról, mert a kútba esett moszkvai verseny helyett végül három évvel később a mogyoródi jelenthette a keleti nyitást a száguldó cirkuszban.
2010-ben viszont Vlagyimir Putyin belecsapott Ecclestone tenyerébe, és pénteken Szocsiban beindítják a motorokat az első Orosz Nagydíjon. Mert hiába Jules Bianchi múlt vasárnapi szörnyű szuzukai balesete és a pilóták biztonságát firtató, hirtelen megfogalmazott megannyi kérdés, a show-nak folytatódnia kell
Putyin négy évvel ezelőtt miniszterelnökként azzal is indokolta a kontraktus megkötését, hogy a Fekete-tenger-parti üdülővárosba az akkor még csak majdani téli olimpia után is életet kell lehelni; s a jövőbe látott. A februári ötkarikás játékok lecsengésével egy halott városról készült fotók járták be a világot, üresen tátongó kiszolgálólétesítményekkel. S bár a nyári szezonra természetesen befutottak a turisták, ősszel újra látványosan kihasználatlan az a plusz húszezer szállodai férőhely, amennyivel csakis az olimpia miatt bővítették a kapacitást.
A Forma–1 „örökös” pályatervezője, a német Hermann Tilke által megálmodott aszfaltcsík Szocsiban 5848 méteres – az idei versenynaptárban Spa-Francorchamps és Silverstone után a harmadik leghosszabb –, s bár az Olimpiai park körül kanyarog, és gyakorlatilag nyolc derékszögű kanyar található rajta, nem klasszikus utcai pálya. A leghosszabb, 650 méteres egyenesében a 320 km/órás végsebesség is elérhető. A pálya augusztus végére készült el – a helyieknek kicsit bele kellett húzniuk az aszfaltozással –, szeptember elején pedig Ecclestone deklarálta, hogy az ukrán válság, a lelőtt maláj utasszállító tragédiája és az Oroszországgal szembeni egyre komolyabb szankciók hatására sem törlik az Orosz Nagydíjat. És megint igaza lett.
Ami a vb-pontverseny hajráját illeti, négy futammal a zárás előtt Lewis Hamiltonnak tíz pont az előnye mercedeses csapattársa, Nico Rosberg előtt, és a 2008-as esztendő brit világbajnoka igen jó szériát tudhat maga mögött, hiszen a legutóbbi három futamot megnyerte. A tét egyre nagyobb, ám a vb-címért hadakozó két pilóta Szocsiban az első nyilatkozatát egyaránt azzal indította, hogy lélekben még mindig Szuzukában van, és képtelen elfogadni az ott történteket