Hallatlan jelentés: Bianchi maga volt a hibás

Az FIA nyilvánosságra hozta a Jules Bianchi Japán Nagydíjon történt balesetének vizsgálatáról írt jelentést.

MNO
2014. 12. 03. 18:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Marussia francia pilótája akkor sodródott le az útról, amikor Adrian Sutil szintén megcsúszott Sauberét mentették. Bianchi autója a másik kocsit elszállító traktornak ütközött, a versenyző súlyos fejsérüléseket szenvedett. A 25 éves francia már nincs mesterséges kómában, de eszméletlen állapotban fekszik a Nizzai kórházban.

Az FIA jelentése szerint Bianchi az időjárási körülményekhez képest a sárga zászlós figyelmeztetés ellenére túl gyorsan haladt, ezért csúszott meg.

A biztonsági autó pályára küldése nem volt indokolt, mert „az elmúlt nyolc évben 384 hasonló balesetnél sikeresen megtörtént a mentés a safety car beküldése nélkül”.

A Marussia elektronikus rendszere sem működött tökéletesen, az FIA alapvető követelménye ugyanis egy olyan rendszer, amely szerint ha egyszerre nyomja valaki padlóig a fék- és a gázpedált, a motornak ki kell kapcsolnia. A Marussia rendszere azonban nem volt kompatibilis ezzel a szisztémával, és nem állt le a motor. Ám az FIA-jelentés szerint nem biztos, hogy a rendszer megfelelő működése esetén lelassult volna az autó.

A Marussia 126 kilométer per órás sebességgel csapódott bele a 6500 kilogrammos traktorba. Az FIA szerint a becsapódás szöge miatt a fedett pilótafülke sem mentette volna meg a súlyos sérüléstől Bianchit. „Rossz célkitűzés, hogy egy traktor és egy versenyautó ütközése túlélhető legyen. A lényeg inkább az, hogy egy traktor és egy versenyautó ütközésének az esélye minimálisra csökkenjen” – áll a jelentésben.

A Pirelli gumijait sem hibáztatják, nem játszott szerepet a baleset kialakulásában az abroncs karakterisztikája. Ugyanakkor kötelezővé tennék a vizes pályára való gumik tesztjét két szezon között.

A legfőbb tanulságként azt írta le a jelentés, hogy a nem villanyfényes versenyeket legalább négy órával a szürkület kezdete előtt el kell rajtoltatni. A virtuális biztonsági autó bevezetését is jóváhagyták szerdán, azaz a fokozottan veszélyes helyeken sebességkorlátozás lép életbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.