Veri a sors a magyarokat Afrikában

Szalayék után megjárta a Qualisport kamionos triója is.

FT
2015. 01. 02. 20:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hol kisebb, hol nagyobb az a kihívás, amellyel az Africa Eco Race versenyzőinek szembe kell nézniük: tudják ezt jól a Qualisport kamionos egységének tagjai is, akikre az összecsapás negyedik, Assa és As Sakn között bonyolított szelektív szakaszán a vártnál jóval komolyabb megpróbáltatás várt. Kovács Miklós pilótát és két társát, Ács László fedélzeti szerelőt és Czeglédi Péter navigátort a nyitónapi penzum megnyerését követően egy-egy defekt hátráltatta. Némi időveszteséggel ugyan, de sikeresen teljesítették ezeket a szakaszokat is: az újabb menetnek annak reményében vágtak neki, hogy gondok és problémák nélkül száguldozhatnak, a sors azonban ismét közbeszólt.

A kalocsai trió a 379 kilométer hosszú szakasz harmadik ellenőrzőpontjánál műszaki hiba miatt kénytelen volt félbeszakítani a napi távot. A versenytrió a helyszínen nekilátott a hiba elhárításának és nem sokkal később befutott a DAF szervizkamion is, fedélzetén a Várda Ferenc, Kovács Tibor és Rendvai László alkotta háttércsapattal: a legénység nagy erőkkel dolgozik a Scanián, ám a nehéz körülmények miatt előreláthatólag csak hajnalban végeznek majd. Mészáros Sándor csapatvezető a táborban felvette a kapcsolatot a versenyirányítással, akik jelezték, hogy a Qualisport a kialakult helyzet megoldása esetén – az ilyenkor szokásos, várhatóan jelentős időbüntetéssel – folytathatja a versenyt az ötödik szelektív szakaszon. (Az egység már tízórás időbüntetést kapott.)

Kovács Miklós csapata korábban a kamionos kategória dobogójának összes fokát megjárta az Africa Eco Race-en: 2009-ben bronzéremmel, 2010-ben győztesként, 2014 januárjában pedig ezüstérmesként futottak be a legendás célhelyszínre, a dakari Rózsaszín-tó partjára. A korábbi öt részvétel esetén csak egyszer fordult elő, hogy nem teljesítették a távot: a 2011-es futamon egy hatalmas, 22 méteres repülés után a Scania első hídja eltörött, így a csapat 52 órán át rostokolt a sivatag kellős közepén, de talpra állították a járgányt és a szervizúton haladva eljuttatták a magyar lobogót Dakarba.

A kamionos kategóriában a negyedik szakaszt egyébként a Kamaz gyári csapatának pilótája, Anton Sibalov nyerte a cseh Tatra-ász, Tomas Tomecek, valamint az Ivecóval induló belga Gregor Bouwens előtt. Az összetettben Sibalov 16 óra 16 perc 3 másodperces idővel vezet, az oroszt Tomecek, valamint csapat- és honfitársa, a metángáz-hajtású Kamazt vezető Szergej Kuprijanov követi.

Az autósoknál a korábbi magyar bajnok cseh pilóta, a Hummerrel versenyző Miroslav Zapletal vitte a prímet, aki ezzel visszafoglalta a vezető pozíciót az autós összesítésben is. Zapletalt a kazah Hummer-pilóta, Jurij Sazonov követi, míg a 3. pozícióban a Toyota Hilux Overdrive-val induló rutinos belga, Jacky Loomans állomásozik.

A motorosoknál érvényesült a papírforma: a korábbi szakaszokhoz hasonlóan a negyedik menetet is Pal Anders Ullevalseter nyerte, akit az ellenfelek egyelőre képtelenek még csak megközelíteni is, így a korábbi Dakar-menő norvég toronymagasan, 2 óra 8 perces előnnyel vezeti a kétkerekűek összetett értékelését az osztrák Robert Theuretzbacher előtt.

A január 11-ig tartó tereprali-maraton ötödik szakasza egyben az utolsó lesz marokkói felségterületen: a január 4-i, dakhlai pihenőnap, valamint a mauritániai határátlépés előtt egy 225 kilométer hosszúságú mért szakasz, illetve 532 kilométernyi összekötő vár a mezőnyre. A szervezői előrejelzések szerint a versenyszakasz zöme teljesen új, korábban a verseny által nem érintett területen kanyarog majd: remélhetőleg a problémák elhárítása után a Qualisport egységének is lesz alkalma megismerni az ominózus részeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.