Újabb rekordkísérletre indul a magyar óceánátevező páros

A két sportoló páros kajakkal szelné át az Atlanti-óceánt.

Marosi Adrienn
2015. 10. 04. 11:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A teljes út körülbelül nyolcvan napot vesz majd igénybe. Ebből várhatóan húsz napot ölel fel az első (Spanyolországtól a Kanári-szigetekig), hatvan napot pedig a második (Kanári-szigetektől Antiguáig) szakasz, tehát összesen 6500 kilométert tennének meg a Farfaraway –Túl az Óperencián! projekt keretében létrejött expedíció során. A sportolók október 11-én indulnak el Budapestről, a spanyolországi Huelvából pedig az időjárási viszonyokat is figyelembe véve kezdik meg útjukat.

Nem ez lesz a páros első rekordkísérlete: 2013. november 24-én is útra keltek, hogy teljesítsék ezt a távot, ám akkor – elsősorban technikai problémák miatt – Portugáliánál kénytelenek voltak megszakítani az expedíciót.

Megdöntötték a nonstop evezés világrekordját

A projekt Facebook-oldalán akkor azt írták: a víztisztító rendszer hibásodott meg elsőnek, pontosabban a probléma ott keletkezett, hogy a hajó fenekén lévő lyukon keresztül, ahol a szerkezet a tengervizet nyeri, a hullámzás és habzás miatt levegő került a rendszerbe, amit a gép nem tudott átdolgozni a folyamatos „levegőbuborék-utánpótlás” miatt. Mikor ezt tapasztalták, a part felé indultak. Az áramlás ugyanakkor azzal fenyegetett, hogy elhagyják az utolsó partszakaszt, a szembeszél miatt pedig nem közeledtek megfelelő ütemben, ezért úgy döntöttek, hogy a vontatást választják.

Egy ilyen út során ez abszolút benne van a pakliban – hangsúlyozta az MNO-nak Szabó Norbert Ádám. „Gondoljunk csak bele: ha Edison nem próbálkozott volna ezerszer a villanykörtével, még ma is gyertyával világítanánk. Csak az érhet el sikereket, aki nem adja fel a céljait, és ha padlóra kerül, talán nehezen, de újra talpra áll” – mondta a sportoló, hozzátéve: „a visszafordulás után sok mindent újra kellett gondolnunk és építenünk, de az, hogy feladjuk, soha nem volt opció”.

A 6,8 m hosszú, 95 cm széles, magyar szabadalmi eljárással készült, Kele nevet viselő páros kajak tervezője Réder Ákos, kivitelezője pedig Juhász György. A hajótest végén található egy 2,5 m-es kabin: a két sportoló itt tud majd pihenni, illetve itt helyezik el az összes felszerelésüket is. A hajónak kiemelhető tőkesúlya van, valamint 9 darab légszekrénye, melyek a kajak fenekén helyezkednek el.

Az útra körülbelül 300 kilogrammnyi élelmiszert visznek majd magukkal, az ivóvizet pedig az óceán vízéből fogják előállítani egy speciális vízkészítő berendezéssel.

Emellett kiemelt szerepe van a kapcsolattartásnak is: a kommunikációt egy extrém körülményekre tervezett műholdas rádiótelefonnal oldják majd meg, valamint egy nyomkövető rendszer nyolcóránként automatikusan műholdas jelet is küld. „Ezáltal egy weboldalon keresztül bárki nyomon követhet minket, és megnézheti, hogy merre járunk az óceánon” – emelte ki Szabó Norbert Ádám.

Az indulást természetesen tesztutak is megelőzték: 2014-ben a Budapest–Bécs–Budapest-útvonalat tették meg a Dunán egy túrakajakkal, idén pedig az Adrián a szlovéniai Izola és az olaszországi Fano közötti távot tejesítették oda-vissza azzal a kajakkal, melyet a rekordkísérlet során is használni fognak.

„Ezekkel a tapasztalatokkal és a hajón eszközölt fejlesztésekkel úgy érezzük, hogy most sokkal felkészültebbek vagyunk, mint két éve” – fogalmazott, hozzátéve: fizikailag és szellemileg is próbáltak fejlődni, elsősorban úszás, futás és mentális ráhangolódás útján.

„Egy ilyen expedíció során rengeteg váratlan, előre nem látható helyzet adódhat. Az adriai tesztutunkon például eltört a kormányszerkezet egyik fontos eleme, ami abban a pillanatban komoly gondot jelentett, de szerencsére végül meg tudtuk szerelni. Ilyenkor sokat segít a leleményesség és a tudat, hogy valahogy mindent meg lehet oldani” – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.