Jelentős szabályváltozások előtt

Jövőre nagyobb gumik, szélesebb autók érkeznek, és véget vetnek a motorcserés trükköknek.

B. Molnár László
2016. 10. 04. 10:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy ideje azt már mindenki tudja a sportágban, hogy 2017-től ismét jelentős szabályváltozások lesznek az F1-ben. Immár az összes változtatást elfogadták és azok nyilvánosságra kerültek, így megnézhetjük, mennyire lesz más jövőre a Forma–1. Az autók szélesebbek lesznek, és ez bizony olyan jelentős változás lehet, amely akár a jelenlegi erőviszonyokat is átírhatja. Carlos Sainz (Toro Rosso) például kijelentette, amikor megnézte a 2017-es versenygép terveit, egy másik kategória autóját vélte felfedezni. Hozzá hasonlóan gondolkodik a címvédő Lewis Hamilton is.

– A szélcsatornás modell láttán az az érzésem, hogy az autó fizikailag keményebb próbatétel elé állít majd bennünket, ráadásul jóval gyorsabbak lesznek az ideieknél – nyilatkozta az Autosportnak a Mercedes háromszoros világbajnoka.

Egyébként éppen a brit pilóta által Spában bedobott trükkös motorcsere – egyszerre három új motort, turbófeltöltőt és ERS-t kapott – miatt változtattak a szakemberek, hiszen Hamilton csak egy büntetést kapott az idei szabályok szerint, ráadásul később büntetlenül visszatehetik a kivettet az autójába. Jövőre annyiszor sorolják a rajtrácson hátra a motorcserélgetőket, ahányszor újra beépítenek egy, már használt és félretett motort az autóba. 2017-től már csak a harmadik szabadedzés előttig van mód a karosszériacserékre, aki ezt követően vált, automatikusan a bokszutcából rajtol.

A gumiszabályok is változnak, hiszen 2017-ben szélesebb abroncsokkal versenyeznek majd a pilóták. Ráadásul a jövő évi szezon első öt futamán a Pirelli határozná meg a csapatok helyett, melyik gumiból hányat biztosít számukra, hogy valamennyi típust kipróbálhassák a háromnapos hétvége alatt. A tervek szerint valamennyi istálló hetet kapna a leglágyabb, négyet a közepes és kettőt a legkeményebb keverékből. Már eldőlt az is, hogy a két téli tesztet továbbra is Barcelonában rendezik – az első gyakorlást február 27. és március 2. között, a másodikat március 7. és 10. között –, holott a Pirelli annak örült volna, ha az első gyakorlásra egy olyan arab országban került volna sor, ahol az időjárási körülmények jobban hasonlítanak az évközi versenyhelyszínek időjárásához. Ugyanakkor minden csapatnak az úgynevezett filmes napokon lesz lehetősége korlátozott körülmények között kipróbálni 2017-es autóját akár a barcelonai gyakorlások előtt.

Komoly változás az előző évekhez képest, hogy jövőre a biztonsági autó mögötti rajtok után is állórajttal indítják újra a mezőnyt, ugyanakkor a bokszból rajtoló autók a safety car időszak alatt csatlakozhatnak a mezőnyhöz, viszont az újraindításnál vissza kell térniük a bokszutcába, és kerékcsere nélkül innen kell elrajtolniuk. Változik egy dologban a 107 százalékos szabály is: csak azoknak a versenyzőknek kell a harmadik szabadedzés sorrendje szerint felsorakozniuk a rajtrácsra, akik a Q1-ben búcsúztak, és nem érték el a 107 százalékos határt.

Már most tudni, hogy 2018-tól két alapvető változás várható. A szélcsatornás és CFD-teszteken tilos lesz a csapatoknak saját szimulátorokat és tesztpadokat használniuk a pályán a gumik tesztelésére. Viszont enyhítik az időmérőn használt gumik futamokon való használatát: az azonos gumitípusokon belül maguk az istállók állíthatnak össze egy-egy teljes szettet a kvalifikációs tréning után, azaz a rossz állapotú abroncsokat jobbra cserélhetik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.