Szalay Balázs: Sokszor hoztunk rossz döntést

Hazatérve a klasszikus Dakar-útvonalon rendezett Africa Race-ről igen önkritikusan beszél versenyző és navigátora.

2017. 01. 20. 11:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dobogóra vágyott a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős a hétvégén befejeződött Africa Race 6500 kilométer össztávú tereprali-viadalon, végül azonban meg kellett elégednie a 11. hellyel – kategóriájában vigaszként a 2. helyen zárt az Opel Mokka.

– Sok apró momentumon múlik a siker ebben a műfajban, számos alkalommal hoztunk rossz döntést – idézte fel emlékeit Szalay az M4 köztévének péntek reggel. Navigátora, Bunkoczi elárulta, a versenyzők mindennap csak reggel kaptak részletes térképet az aktuális „adaghoz”, ami folyamatosan magában rejti a tévesztés lehetőségét. Ő azokat a pontokat igyekszik az itineren megtalálni és elkerülni, ahol veszély van.

Hogy hol lehet felkészülni a dűnékre? Legközelebb hozzájuk a fóti homokbánya van, de a viccet félretéve a sportolók egyértelműsítik, Marokkóban van a legközelebbi olyan hely, ahol gyakorolni tudnak, a legtöbb tapasztalatot viszont a versenyzések alkalmával szerzik; aztán ott vannak a homokviharok, amikor az ember csak az irányt tudja, hogy merre halad, de nem lát semmit. Szalayék következő versenye Sydney-ben lesz.

Az afrikai körülményeket még érzékeltetve elmondták, az autó terében igen meleg van, de nem is a nap, inkább a motor fűti az utasteret, esténként olykor kimondottan fáztak.

Ma már egyébként biztonságos az útvonal Szalay szerint, a helyiek sem háborgatják a versenyzőket, az az idő már a múlté, amikor aknák robbantak kocsik alatt, vagy kiérkező afrikaiak a levegőbe lövöldöznek, amíg nem kapnak százezer eurót

A pénzügyekről Szalay Balázs még elmondta, nagyon messze vannak az igazi gyári csapatoktól, amelyeknél gyakorlatilag mindennap új autót tudnak építeni. Szakmai oldalról azért már nem „hobbisták”.

Az Africa Race a klasszikus Dakar-rali útvonalán halad, 2009-ben hívták életre. Szalayék negyedik alkalommal indultak el rajta, háromszor mentek végig. Szalay Balázs szerint a dél-amerikai pálya könnyített, hisz a győztes feleannyi nettó idő (28 óra) alatt ér végig rajta, mint az Africa Race-en, ráadásul Dél-Amerikában nincs dűnesivatag a pályán, ami igazán keménnyé tesz egy terepraliversenyt, arról nem is beszélve, hogy sokkal rövidebb is. Hogy két viadal van, sajnos megfelezi a mezőnyt, Afrikában így „csak” kevesebb mint 70 autó állt rajthoz.

Szalay Balázs összesen tizenegyedszer, míg Bunkoczi László hetedszer jutott el a Rózsaszín-tónál lévő célig. A kamionosok között a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László trió az ötödik helyen ért célba, míg a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert kettős a hatodik helyen zárt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.