Formula 1: bakui bakik és balkonok

A nézők a futamhoz, a versenyzők egymáshoz kerülhetnek igen közel ezen az F1-hétvégén.

Radványi Benedek
2017. 06. 24. 9:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azt nem lehet mondani, hogy a Formula 1 nagyurai nem törekednek arra, hogy közelebb hozzák a sportágat az emberekhez. Monte-Carlo után ugyanis tavaly Azerbajdzsán is úgyszólván tüzet nyitott az emberek figyelmének felkeltésére. Persze vannak, akik tűzijátékot látnak, és vannak áldozatok is: a sok millió televíziónéző különleges látványban részesül a Bakui Nagydíjat követve, több kameraállás is a Kaszpi-tenger partján álló főváros egy-egy muskátlis erkélyén van elhelyezve – persze cseppet sem ilyen virágos a helyzet azon városlakók számára, akik haladnának előre a bakui „Kiskörúton”, és egyszer csak egy hatalmas jogi és biztonsági határzárba (bocsánat: áthatolhatatlan vaskerítésbe) botlanak.

A tenger szintje alatt 24 méterrel elhelyezkedő, 6006 méter hosszú aszfaltcsíkon rendezett viadal tavaly még Európa-nagydíj néven szerepelt. A legkeletibb európai főváros jövőre is a saját nevén tartja a nagydíjat, a napokban ugyanis véglegessé vált a 2018-as F1-es versenynaptár. Egy közvetlenebb változás is történt a közelmúltban: a finn Kimi Räikkönen és mások kezdeményezésére megváltoztatták a kék zászlós szabályt, a pályán lassabban haladó, lekörözésre váró versenyzőknek már akkor le kell húzódni az ideális ívről, ha üldözőjük 1,2 másodperces „lőtávba” ér. Korábban ez az idő 1 másodperc volt, az élpilóták pedig 1,5 másodperces időt szerettek volna kiharcolni a vezetésnél.

Mint minden „rendes” utcai pályának, az azerinek is fontos tulajdonsága, hogy egy-egy pilótahiba az edzés, illetve a futam időleges berekesztésével jár. Ilyet már a pénteki első szabadedzésen is produkált a mexikói Sergio Pérez (Force India), aki egy apró kanyarkombinációt akart kisimítani, csakhogy a jellegzetesen zöld Heineken-falat nem véletlenül helyezték el ott, ahol Ilyeneket a hétvégén is nyilvánvalóan hozhat az élet, a Formula 1 szerelmesei pedig elnézően mosolyoghatnak a zöldfülű versenyrendező azerbajdzsániak teszetoszáskodásain – Pérez összetört autójáért egy vinnyogó markoló és egy utánfutós kamion is a pályára gördült, majd egymással „házi versenyt” vívva próbálták lehordani a roncsokat az aszfaltcsíkról, általános derültségtől kísérve. (A markoló nyert.)

A tavalyi Európa-nagydíjon a 2016 végén visszavonult, mercedeses Nico Rosberg győzött, de ő már nem védheti meg a címét. Tavaly mellette állt a dobogón a Ferrari szupersztárja, Sebastian Vettel és meglepetésre a már említett Pérez, mögöttük Räikkönen, Hamilton, Bottas, Ricciardo és Verstappen volt a sorrend. Utóbbiak a Red Bull versenyzőiként kettős győzelmet arattak a pénteki első szabadedzésen, a másodikon pedig Verstappen és Ricciardo közé befért Bottas is. A semleges szurkolók tehát nem egy „egyszerű” Hamilton–Vettel-csatára ugorhatnak a televíziók elé. Időmérő szokás szerint szombat, futam vasárnap délután kettő órakor (tévé: M4).

DEBÜTÁL A DZSÓKERKÖR

A túraautó-világbajnokság (WTCC) legjobbjai a hétvégén Portugáliába utaznak, s az idény ötödik futamán először találkoznak a dzsókerkörrel. A ralikrosszból vett újítás lényege, hogy Michelisz Norbertéknek az akció fokozása érdekében egyszer-egyszer mindkét futamon teljesíteniük kell az utolsó kanyarban kialakított alternatív útvonalat, amely várhatóan két másodperces időveszteséggel jár.

„A Hondának tökéletesen fekszenek az utcai pályák, mindenki láthatja, mennyire jól teljesítünk az ilyen helyszíneken, szóval biztos vagyok benne, hogy most is rengeteg pontot szerzünk majd, és folytathatjuk a harcot a világbajnoki pontversenyben. Nagyon kíváncsi vagyok arra is, hogy fog működni a dzsókerkör, jó, hogy ilyen vívmányokat hoznak a WTCC-be. Reméljük, ezt is az előnyünkre tudjuk majd fordítani” – nyilatkozta a pontversenyben hetedik helyen álló magyar versenyző. A vasárnapi nyitófutam 17.30-kor, a főfutam 18.45-kor rajtol Vila Realban (tévé: Eurosport 1).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.